Laddar meny
Vadstena kommun

Säkrare hemtjänst med vårdapp

Enklare, roligare och säkrare. Det anser hemtjänstvårdarna i Vadstena att jobbet blivit sedan de började använda vårdappen Viva omsorg.

Med några knapptryck på plattan kommer hemtjänstvårdaren Sarah Frithiof åt schema, kartor och den information om vårdtagaren som hon behöver under dagens arbetspass. Uppgifter som hon tidigare hade utskrivna på papper finns nu samlade i appen som utvecklats av Atea. Basen i appen är Ilabs administrativa vårdsystem Viva.

– Vi som arbetar inom hemtjänsten gör totalt 285 besök under en dag och då är det skönt att slippa ha allt i huvudet, säger Sarah Frithiof.

Lönsam på flera sätt

Kommunens hemtjänst och trygghetsboende började använda appen Viva omsorg hösten 2015. En stor investering som kommunen beräknar blir lönsam, bland annat genom ökad kvalitet och effektivitet.

– Verksamheten förändras snabbt, inte minst inom dokumentering. Kan man dokumentera på plats blir uppgiften med större sannolikhet utförd och vården blir säkrare, säger Sofie Jansson, systemansvarig i kommunen.

All information i appen

Omkring åttio anställda arbetar inom kommunens hemtjänst och trygghetsboende och det finns fler än 300 vårdtagare i Vadstena kommun. För några månader sedan hade Sarah Frithiofs planeringsarbete mynnat ut i ett stort antal utskrivna dokument, men nu finns all information samlad i appen.

– Nu slipper vi slipper sitta en halvtimme efteråt med dokumentationen, säger Sarah Frithiof.

I appen finns checklistor som ska bockas av, vilket gör att de anställda inte glömmer något moment.

– Eftersom vi visar vårdtagaren vad vi gör så blir de mer delaktiga i vården, många är nyfikna och intresserade. Det finns ingen risk att vårdpersonalen ägnar mindre tid åt vårdtagaren, tvärtom. Besöken blir mer effektiva och det gör att vi har tid att till exempel sitta ned och prata en stund, säger Sarah Frithiof.

Fick stöd snabbt

Även om det var en del barnsjukdomar i början, bland annat en systemkrasch på lanseringsdagen, är Sofie Jansson och Sarah Frithiof nöjda med beslutet att införa Viva omsorg.

– I och med att vi var först ut i Sverige att använda appen får man räkna med lite strul. Men allt har löst sig direkt. Atea och Ilab har hela tiden lyssnat och tagit till sig av våra synpunkter, säger Sofie Jansson.

I framtiden hoppas hon att systemet även ska implementeras i hemsjukvården eftersom de har ett nära samarbete med hemtjänsten. Även Ipads kan vara ett smidigt alternativ för personliga assistenter som idag använder bärbara datorer.

Vadstena kommun

Så här fungerar Viva omsorg

  1. Säker
    Både Ipaden och appen är lösenordskyddade, endast behörig personal kan använda tjänsten. Vårdpersonalens behörighetsnivå styr vilken information de har tillgång till.
  1. Enkel
    Appen är användarvänlig enligt vårdpersonalen i Vadstena -kommun. Från journalsystemet skickas daglig planering till medarbetarna som använder plattorna.
  1. Kostnadseffektiv
    Att sköta dokumentation och klicka i utförda uppgifter på plats hos vårdtagaren innebär en stor tidsbesparing. Kvaliteten på det utförda jobbet ökar och stressen minskar. Dessutom blir appen billigare i drift än det system som användes -tidigare. Livslängden på plattorna förväntas bli längre än för de digitala pennor som användes tidigare.
  1. Lagrumsstöd
    Viva omsorg har stöd för samtliga lagrum som krävs: Socialtjänstlagen, Hälso- och sjukvårdslagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. 
  1. Ökad delaktighet
    Eftersom vårdpersonalen visar vårdtagarna vilka uppgifter som bockas av i plattan känner sig vårdtagarna mer delaktiga. Appen har stöd för automatisk debitering, vilket innebär att den kan kopplas till ekonomisystemet. Uppgifter om utförd vård registreras och hämtas av ekonomisystemet som automatiskt skapar en faktura till vårdtagaren.
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer