Laddar meny
Umeå universitet

Automatisering lyfter Umeå universitet

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med 31 000 studenter och 4 300 anställda. Här finns forskare som är ledande inom allt från Alzheimers sjukdom och demens till konstgjord fotosyntes och 3D-utskrifter för industrin. För att underlätta vardagen för forskare, studenter och administratörer som jobbar med planering och ekonomi behövdes nya digitala flöden och nätverk som snabbt kan öka och minska i kapacitet.

Utvecklade hybrid molnlösning

ITS, enheten för it-stöd och systemutveckling vid Umeå universitet, kontaktade Atea och under 2015 utvecklade de tillsammans en hybrid molnlösning och en automatiserad självbetjäningsportal.

– Den nya lösningen placerar oss i absolut framkant i Sverige, säger Simon Johansson, driftsamordnare på ITS.

Skalbar lösning

ITS använder i första hand sitt egna datacenter för att lösa universitetets behov. När kapaciteten inte räcker till kan ITS välja att använda Ateas datacenter eller vända sig till andra leverantörer som erbjuder VMware molnlösningar. 

– Användarna på universitet kommer själva att kunna ansluta till portalen och beställa vad de behöver eller be oss på ITS om hjälp att lägga en order. Beställningen kommer att ta några minuter att genomföra och trettio minuter senare kan servrarna tas i drift, säger Simon Johansson.

Ligger i framkant

ITS ligger långt framme när det handlar om att utveckla, förvalta och drifta it-system för universitet och högskolor i Sverige. De nationella systemen för utbildningsadministration, Ladok och antagning.se, är två av de större uppdragen.

Med självbetjäningsportalen kommer administrationen att förenklas, bland annat vad gäller fakturering av använd serverkapacitet. När lösningen är i drift skickas automatiskt fakturor för de servrar och tjänster som använts.

Flera utmaningar

Att skapa automatiserad fakturering är en av utmaningarna i projektet. Det är ett komplext arbete att avgöra hur mycket en specifik server kostat under en given tidsperiod med en given kapacitet.

– Svaret blir en ny mjukvara för fakturering som våra programmerare utvecklat, men fler tester återstår. Atea har bidragit med värdefulla råd och erfarenheter, säger Simon Johansson.

Säkerhet och tillgänglighet i balans

En annan utmaning under utvecklingen av självbetjäningsportalen var kodning och anpassning av nätverket för automatisering. Balansen mellan säkerhet och krav på tillgänglighet var också krävande.

– Att skapa automatisering tar tid men ger i förlängningen stora besparingar i tid och pengar, säger Simon Johansson.

Umeå universitet

Teknik & lösningar

Detta ingick i Ateas leverans:

  • Design, arkitektur och projektledning.
  • Installation av komponenter från VMware i infrastrukturen.
  • Etablering, kodning och driftsäkring av självbetjäningsportalen.
  • Nya rutiner för klassning av system och skapande av en virtuell server.
  • Import av de virtuella servrar som tidigare inte fanns i den nya miljön.
  • Implementering av faktureringsfunktion (billing) samt rådgivning.
  • Automatisering av processen som skapar och hanterar virtuella servrar åt nya kunder.
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer