Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Skola

Lustfyllt lärande på Steningehöjdens skola

Kan iPads, hörlurar och appar göra planering, skolarbete och lärande enklare och roligare? Absolut, säger både elever och lärare på Steningehöjdens skola i Sigtuna. Men det krävs både vilja och vana för att lyckas.
Steningehöjdens skola
Sigtuna
Göra planering, skolarbete och lärande enklare och roligare med digitalisering.

Belysningen har dämpats så att bilden av universum syns tydligare. Genom projektorns prisma ser vi hur jorden rör sig i en bana runt solen. Anna Wassdahl, klasslärare för 4a på Steningehöjdens skola, frågar eleverna när på året det blir varmare i Sverige och varför. Dags för uppgiften. Anna visar vilka genvägar och funktioner i Keynote som eleverna kan använda för att animera jordens bana runt solen. 

En av eleverna sträcker fram sin iPad och viskar entusiastiskt: 

– Kolla! Jag har gjort så att jorden roterar runt sin egen axel. Och kolla här – jorden rör sig runt solen och så snurrar den samtidigt runt sin egen axel, säger den tioåriga eleven och ler från öra till öra. 

Liten kille sitter med lurar och skrattar med en platta i famnen

Plattan är basen för skolarbetet 

Natalie Wiklund lutar sig mot en vägg i samma klassrum. Hon är verksamhetsutvecklare på Atea Skola och hjälpte Steningehöjdens skola ansöka om att bli en Apple Distinguished School. Det är skolor som har en tydlig vision om hur digitala produkter och appar främjar lärandet.  

– Här har varje elev och lärare var sin iPad. Den är basen för undervisning, övningar, läxor, feedback och lärande. Digitala verktyg är en självklar del av undervisningen. Papper, penna, böcker och andra analoga läromedel används också, men det är alltid syftet som styr, beskriver Natalie Wiklund. 

Möter eleverna där de befinner sig 

Under en paus mellan två lektioner ställer Natalie Wiklund sin iPad på ett bord och vrider skärmen, så att kollegan Emma Rosén ska synas tydligare. Även Emma är verksamhetsutvecklare på Atea Skola och har tidigare jobbat bland annat som lärare, biträdande rektor och undervisningsråd på Skolverket.  

– Den största skillnaden idag, jämfört när jag jobbade som lärare för tio år sedan, är att produkterna är så kraftfulla. Vad vi än gör så går det snabbt och effektivt, säger Emma Rosén.

5 steg, så lyfter du lärandet med iPads, Mac och appar!
  1. Varje pedagog behöver först och främst en egen iPad eller Mac för att bli certifierad Apple Teacher.
  2. När du går utbildningen (till Apple Teacher) lär du dig hur enheten och apparna fungerar. Du får kunskaper om iPad, iMovie, GarageBand, Pages, Keynote, Numbers och senare även Swift Playgrounds, ett utbildningsverktyg och en utvecklingsmiljö för programmeringsspråket Swift.
  3. När du har lärt dig hur enheten och apparna fungerar är det dags för lärare och elever att utbilda sig tillsammans, på plats i klassrummet. Med stöd av verksamhetsutvecklare från Atea får du lära dig att använda tekniken i undervisningen på ett lustfyllt och kreativt sätt.
    – Syftet är att du som lärare ska kunna fördjupa elevernas lärande med stöd av teknik och appar, säger Natalie Wiklund.
  4. Håll dina kunskaper levande! Gå utbildningar, håll er uppdaterade, dela erfarenhet och tips i olika forum. Det gäller lärare, elever och skolledare.
  5. Var uthållig! Lärare, elever och skolledare behöver hålla i och hålla ut. Ju mer kunskap och erfarenhet som ni skaffar er – desto bättre blir ni på att använda iPads och apar på ett varierat sätt. 

Enklare att möta varje unikt behov 

Men iPads, Mac och andra produkter hjälper också pedagogerna att skräddarsy lärandet, menar Emma Rosén.   

– Det är så mycket enklare att möta eleverna där de befinner sig. Oavsett om du sitter framför en elev som räknat ut matteboken första veckan – eller någon som behöver jobba mer med grunderna. Oberoende av situation kan du snabbt hitta motiverande utmaningar som stärker lärandet.  

Lurarna stöttar också lärandet

Vi rör oss mellan olika lektioner den här vårvinterdagen. I klass 2b tränar eleverna på att skriva liknelser i sina iPads. Klassläraren Angeliqa har en genomgång och går sedan runt och svarar på frågor.  

 – Ta på lurarna i den här övningen, så hör du hur meningen låter när du skrivit den, påminner hon.  

Barnen är djupt fokuserade, skriver och lyssnar, så vi tassar vidare i strumplästen, till klass 7b där klasslärare Åsa ger eleverna en matteutmaning. Eleverna skannar en QR-kod med sin iPad och löser uppgifterna i grupper om tre.

Utformar och filmar träningsprogram

När mattelektionen är slut drar eleverna i klass 7b på sig sina jackor och småspringer till gympasalen.  

Där går de igenom ett träningsprogram som de själva skapat.   
– Vi har skrivit upp och satt ihop olika rörelser här i Keynote. Sen gällde det att hitta musik som passar. Nu testar vi att träningsprogrammet flyter på och att musiken går lagom snabbt, säger en av eleverna och vänder sin Ipad och visar. 

Klassläraren Åsa går runt och ger feedback. Eleverna filmar varandra för att själva kunna se vad som kan göras bättre. När de är klara laddar de upp sitt träningsprogram i appen Showbie till Åsa som lämnar feedback, skriftligen eller som ett röstmeddelande. 

– Eleverna fick välja att utforma en uppvärmning, ett styrketräningsprogram eller ett konditionspass. Förutom den fysiska träningen får de även använda fantasi, kreativitet och taktkänsla. Och att filma ger en direkt och värdefull återkoppling på om rörelserna utförs rätt, säger Åsa innan hon går vidare till nästa grupp. 

Gärna några klassuppsättningar Mac framöver 

Steningehöjdens skola har ju valt iPads till alla elever och lärare. Men räcker plattorna till för alla uppgifter som en lärare har en vanlig vecka? Vi ställer frågan till Anna Wassdahl som också är Digitaliseringspedagog och certifierad Apple Teacher.   

– Jag kan inte leva utan min iPad, skattar Anna. 
– Jag gör allt i den. Nu när jag har så mycket rutin kan jag skapa en välplanerad dag samtidigt som jag dricker morgonkaffet, om det kniper, säger hon. 

Anna Wassdahl, digitaliseringspedagog och Apple teacher:  ”Jag gör allt i Showbie”  Med Showbie kan pedagoger skapa en uppgift i valfri app – dela ut uppgiften till eleverna, som i sin tur läser eller lyssnar till instruktionen och laddar upp svar till pedagogen. Allt samlas och organiseras i Showbie och läraren får en tydlig bild av hur arbetet i klassen går. Pedagogen ser varje elevs ikon och kan enkelt följa hur eleven ligger till i sitt arbetsflöde, om han/hon har lagt upp något i appen. Detta gör att arbetat i klassrummet blir fritt, men ändå samlat och strukturerat. 

Det är enkelheten, möjligheten att variera undervisningen och ha allt material samlat och sökbart som Anna Wassdahl uppskattar mest. 

– Jag är också med i olika forum där pedagoger tipsar varandra och generöst delar med sig av upplägg för lektioner, uppgifter, nya appar och annat.  

På önskelistan – MacBook, Apple Pencil och robotar  

Swift är ett robust och intuitivt programmeringsspråk från Apple som är avsett för att bygga appar för iOS, Mac, Apple TV och Apple Watch. Swift bygger på öppen källkod och är enkel att använda.  

Scratch är en mjukvara framtagen av MIT, Massachusetts Institute of Technology, för att introducera programmering som koncept för barn och ungdomar.

Om Anna Wassdahl fick önska helt fritt (och om budget inte vore ett hinder) så vore ett antal klassuppsättningar med MacBook Air eller Pro per klass bra att ha, en Apple Pencil till varje platta för att utveckla finmotoriken i skrivande och skissande – och några robotar som eleverna kan programmera och prata med, ”Minns inte vad de heter, men de ser ut som en liten gubbe.” 

– När vi ska programmera i exempelvis Scratch eller Swift är det enklare at göra det på en dator. Och så är det bra att barnen redan tidigt väljer sig vid att jobba både vid platta och dator, säger Anna Wassdahl. 

 

Produkterna påverkar för motivationen 

Skoldagen är slut och Natalie Wiklund börjar packa ihop sina väskor med VR-glasögon, några robotar och hörlurar. Innan vi skiljs åt vill jag veta vilken den största skillnaden är, hos de skolor som tagit digitaliseringen på allvar och de som jobbar mer traditionellt. 

– Många elever i högstadiet säger att motivationen och kreativiteten får ett lyft, när de får använda digitala verktyg för att skapa, lära och samarbeta. Annars finns en risk att det blir mycket föreläsningar från högstadiet och uppåt och att eleverna blir uttråkade, säger Natalie Wiklund. 

Emma Rosén nickar och funderar.

– Att ha produkter av god kvalitet som iPad och Mac gör också att kopplingen till livet utanför skolan blir starkare. I ett projekt i södra Sverige nyligen gjorde elever på en skola en podd tillsammans med det lokala näringslivet. Kvalitén på hela produktionen, ljudet, mixningen med mera, blev så hög att de kan dela podden med alla som vill lyssna, vilket också ger motivationen ett lyft. Då blir ju skolan viktig på riktigt.   

Apple Distinguished Schools är skolor som förmedlar Apples vision om lärande med teknik. Rektor och pedagoger på dessa skolor har en tydlig vision om hur digitala produkter och appar främjar deras mål för lärande. Skolorna använder iPad och Mac för att främja elevernas kreativitet, samarbetsförmåga och kritiska tänkande. Steningehöjdens skola ansökte och antogs första gången 2018.  2021 förnyade och beviljades deras ansökan att bli en Apple Distinguished School.  

Apple i skolan

Släpp elevernas produktivitet och kreativitet fri

Våra barn och ungdomar måste kunna navigera i det tekniska 2020-talet. Med en Apple-enhet får eleverna en solid uppsättning lärande verktyg mellan sina händer. De kan kommunicera, samarbeta och ansluta till externa enheter. Med Apples kreativa verktyg och kodningsprogram ger vi eleverna verktyg för att agera i den nya världen.

Läs om Apple i skolan
Tillbaka till Skola