Laddar meny
Sandå måleri

Nu kan it-chefen på Sandå måleri fokusera på framtiden

Att lägga ut driften av datacentret och it-supporten var ett lyckokast för Sandå måleri. Idag får medarbetarna bättre stöd och it-chefen kan fokusera på strategin framåt.

- Allt har flutit på väldigt bra, nästan lite över förväntan.

Tomas Larsson, it-chef på Sandå måleri

Sandå måleri har närmare 2 000 anställda och ett 50-tal kontor i Sverige och Norge och kallar sig för Sveriges största måleri. Under flera års tid har Atea hjälpt företaget med konsulttjänster och idag köper Sandå måleri även molntjänsten Molnserver och drift och it-support som tjänst.

Sandå måleri flyttade sitt datacenter till Ateas molntjänst Molnserver och kompletterade med drift och it-support tjänster.

- Det var när vi började få problem med att hålla kylan i vårt eget serverrum och vår fastighetsägare inte kunde garantera leverans av kyla som vi började se oss efter andra alternativ, säger Tomas Larsson som är it-chef på Sandå måleri.

Hyr molnserver... 

Alternativen var att flytta servrarna till en annan fastighet eller att hyra kapacitet. Sandå föll för det andra alternativet och lade i januari 2016 ner sitt eget Datacenter för att istället hyra molnserver av Atea. Det finns många fördelar med att hyra molnserver tycker Tomas Larsson. 

Sandå Måleri har en väldigt liten it-avdelning och det är skönt att slippa lägga dyrbar tid på att hålla koll på hårdvara och underhåll. Att istället ha folk som sköter allt detta åt oss är både säkrare och tryggare, säger han.

Tomas Larsson, it-chef på Sandå måleri

…och it-support  

När it-avdelningen på Sandå ett år senare ställdes inför personalförändringar uppstod frågan om man skulle anställa fler eller hitta en annan lösning. Även denna gång föll valet på Atea.

- Vi var tidigare två anställda på it-avdelningen men det är ganska känsligt att vara så få som ska ta hand om så många kunder som vi har ute i organisationen. För att alltid vara på den säkra sidan och för att vi inte skulle behöva oroa oss för att kunderna skulle få den support de behövde så har vi sedan april i år valt att hyra in it-support från Atea, säger Tomas Larsson. 

Idag hjälper alltså Atea alla företagets drygt 200 tjänstemän som är spridda på Sandås kontor runt om i landet och även i Norge, med all användarsupport, måndag till fredag. Det är fyra personer på Atea Servicedesk i Malmö som primärt tar hand om Sandå och som lärt har sig företaget och vad som är specifikt för Sandås system och miljö. 

- Det har fungerat väldigt bra. Antalet ärenden per månad är cirka 200 stycken. Så det blir en stor avlastning för mig i mitt jobb. Idag kan jag istället för support fokusera på hur it-stödet kan förbättras för alla medarbetare och på vår framtida strategi och utveckling, säger Tomas Larsson.

Hur har implementationen gått?

- Allt har flutit på väldigt bra, nästan lite över förväntan. 

Hur ser it-framtiden ut på Sandå måleri?

- Just nu har vi Jesper här från Atea. Han hjälper oss att bygga en ny Citrix miljö. Vi diskuterar också möjligheten att låta Atea ta över klienterna och sköta distribution och installation av dem.

Sandå måleri

I mitten av förra seklet lämnade Dalmasen och målarmästaren Olle Andersson den lilla byn Sandån i Dalarna för att söka lyckan i storstan. På Kungsholmen i Stockholm grundade han företaget Sandå Målerifirma AB. I början av sjuttiotalet säljer Olle företaget som efter några turer fram och tillbaka får namnet BPA Måleri.

2007 köper också Sandå ärkerivalen Kumlins måleri och Sveriges två största måleriföretag blir ett och samma. Tillsammans blir Sandå och Kumlins det enda rikstäckande måleriet i Sverige och en av Europas största koncerner inom måleri och golv.

Läs mer om Sandå måleri

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer