Tillbaka till Kundcase
print cirrato kommun region mitt Arbetsplats

Nya skrivare skapar magi i Region Västmanland

Sedan Region Västmanland bytte skrivarleverantör har kostnaderna sjunkit markant, driftstoppen blivit så gott som obefintliga, andelen nöjda kunder ökat och supporten får betyg fem av fem. Magi helt enkelt!
Västerås

Ta kontroll över utskriftsmiljön och minska kostnader.

Det var för drygt ett år sedan som Region Västmanland började arbetet med att byta ut sin skrivarpark. De hade då länge dragits med många problem förknippade med att ha skrivare från flera olika tillverkare.

- Att vi hade så många olika typer av skrivare bidrog till flera problem. Vi hade ofta driftstopp, fick vänta länge på support och upplevde krångel med att beställa toners, säger Mathias Andersson, Systemförvaltare inom Print i Region Västmanland.

Miljöanpassade maskiner

Idag är situationen en helt annan för alla de dryga 6 000 användare som berörs av det nya skrivaravtalet som regionen tecknat med Atea.

- Sedan vi tecknade avtal med Atea har vi bytt ut en stor del av våra skrivare till Kyocera. Vi är otroligt nöjda. Vi har fått bättre maskiner, snabbare leveranstid och en helt magisk support, säger Mathias Andersson.

Mathias Andersson tycker också att maskinerna från Kyocera fungerar klart mycket bättre än någon av de andra maskinerna de tidigare haft. Eftersom de drar mindre ström än deras gamla maskiner är de både billigare och mer anpassade för miljön.

- Dessutom har vi väldigt mycket färre driftstopp nu än förut. Och om det mot förmodan skulle hända något är Atea otroligt snabba på att fixa problemet. Oftast löser det sig inom de kommande timmarna. Servicen är grym.

Automatisk tonerbeställning….

I enlighet med det nya avtalet levereras även automatisk tonerbeställning. Tjänsten fungerar så att regionen faktureras efter hur mycket som skrivs ut och detta sker automatiskt med hjälp av ett övervakningsverktyg. När verktygen signalerar att tonern är slut skickas ny ut per automatik.

- Den automatiserade tonerbeställningen innebär en klar förbättring. Förut fick användarna själva ringa och beställa mer toner. Att de nu slipper detta spar mycket tid, säger Mathias Andersson.

…och ett manageringsverktyg

Atea levererar även en tjänst som heter Cirrato, vilket är det verktyg som regionen använder för att managera skrivarna. Även detta verktyg ger Mathias Andersson högsta betyg.

- Jag har faktiskt aldrig stött på något manageringsverktyg som varit bättre. Det är väldigt användarvänligt i jämförelse med andra system. Med Cirrato är det väldigt lätt för varje användare att lägga till nya skrivare, göra konfirmationer och administrera köhantering.

Vad är viktigt att tänka på vid upphandling av just utskrifter tycker du?För oss är det viktigt att leverantören är kunnig och ger snabb service. För oss stod även miljö och ekonomi högt upp på önskelistan. Kyocera är väldigt miljösmarta och det passar oss.

Vad är nästa steg för Region Västmanland? Vi ska fortsätta byta ut skrivarna så att vi får en enhetlig skrivarpark. Vi vill också börja utnyttja den FollowMe funktion som finns inbyggda i skrivarna. Att kunna skriva ut på vilken skrivare som helst i regionen är något som efterfrågas och som ytterligare skulle förbättra servicen för våra användare.

Flera delar i Region Västmanlands avtal med Atea:
  1. Leverans av skrivare.
  2. Leverans av manageringsverktyget Cirrato.
  3. Automatisk tonerbeställning.
  4. Support.
Många fördelar med Kyocera enligt Region Västmanland:
  • Snyggt och enkelt interface.
  • Miljösmart och ekonomiskt– spar både på ström och toner.
  • Nästan aldrig några driftstopp.
  • Mycket användarvänligt både för användare och för de som managerar systemet.

Skribent: Therese Slettengren

Tillbaka till Kundcase
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer