Hoppa till huvudinnehåll
I höstas utformades en ny, modern it-infrastruktur hos Koenigsegg där Atea står för driften. Migreringen tog bara 4 dagar – och sedan dess är man fri från nätverksavbrott.
Koenigsegg
Outsourcing
Ängelholm
Ny, modern it-infrastruktur för att kunna expandera verksamheten

Koenigseggs exklusiva drömbilar har slagit flera världsrekord, bland annat topphastighetsrekord för serietillverkade bilar med 447 km/h. Men det är inte det enda som gått blixtrande snabbt för den exklusiva biltillverkaren. 

 

Tillgänglighet, stabilitet, säkerhet och möjligheter att skala upp är helt avgörande i den expansionsfas som verksamheten är inne i, berättar Gert Mårs, it-chef på Koenigsegg.

Måndagen 25 oktober 2021 var inte en dag som andra för it-chefen Gert Mårs. Han svängde in på parkeringsplatsen på gamla F10-flygflottiljens område utanför Ängelholm där Koenigsegg har sitt kontor och fabrik. En enda sak surrade i tankarna.

Hela helgen hade han själv, hans team på Koenigsegg och ett 20-tal konsulter från Atea jobbat dygnet runt med att bygga ett helt nytt datacenter. De hade installerat nya nätverksswitchar och ett hundratal accesspunkter.

Mer än 30 terabyte data flyttades via ett 60-tal servrar och ett helt nytt directory och en ny domän skapades. Fler än 700 konton sattes upp och all mjukvara återinstallerades. ”Hur kommer det att gå idag när våra nästan 500 medarbetare kommer tillbaka till jobbet?” frågade han sig.

Möttes av en mullrande Regera

Nervöst klev han ur bilen när den höstkyliga havsbrisen från Skälderviken klövs av ett välbekant muller:

– Jag tittade ut och såg en Regera komma körande från fabriken, ett av våra konstverk till bilar. När jag hörde det där mullrande ljudet förstod jag. Vi bygger bilar i dag också. Systemen är uppe, berättar Gert.

Koenigsegg frabrik
Foto: Koenigsegg

It-miljön rivstartade enligt plan

Lättnaden var enorm. Det värsta scenariot, att Koenigsegg skulle behöva skicka hem medarbetarna i dagar eller veckor, i väntan på att de nya systemen skulle fungera efter migreringen, inträffade aldrig. It-miljön rivstartade lika självsäkert som företagets bilar. Triumferande skrev Gert på LinkedIn: ”Everyone said it couldn't be done, so in true Koenigsegg spirit we went for it.”

Nu, i skrivande stund, ett halvår senare, säger Gert Mårs:

– Projektteamet var fantastiskt. Alla jobbade på bra och var flexibla att ta tag i utmaningar som dök upp under helgen.

Den intensiva insatsen blev lyckosam:

– Vi har inte haft ett enda avbrott efter migreringen. Jo, en gång tappade vi internet, men det tog bara 30 sekunder innan det var uppe igen. Det nya systemet slog genast över på backupen. Vi har dubbla linor in nu, säger Gert Mårs.

Verksamhetens behov av stabilitet i nätverket och tillgänglighet 24/7 var en av de viktigaste anledningarna till att den gamla it-lösningen byttes ut.

Så lyckades Koenigsegg byta it-system på fyra dagar

Under fyra hektiska dagar i oktober 2021 lyckades Koenigsegg byta ut hela sin it-struktur, ersätta det med ett helt nytt och framgångsrikt komma igång med verksamheten igen. Migreringen tog bara fyra dagar. Hur var det möjligt? It-chefen Gert Mårs förklarar den imponerande insatsen i sex punkter:

Goda förberedelser. Förberedelserna inför migreringen hade pågått i sex månader. Totalt nerlagd tid på projektet blev cirka 3 000 konsulttimmar och minst lika många timmar intern tid.

Enormt engagemang. Både från Ateas sida och från vår ledningsgrupp. Koenigseggs förmåga att fatta snabba beslut blev verkligen tydligt under dessa fyra dagar. Inga frågor behövde utredas i månader. Spilltid uppstod aldrig.

Prioriteringar. Vissa system är viktigare än andra, så vi lade allt krut på att få i gång larmsystem, affärssystem, cad och andra avgörande delar först.

Enkelhet i grunden. Många av Ateas konsulter var chockade över att vi är så enkla i vår it-struktur. Vi har bara några få huvudapplikationer som vi jobbar med. Att göra motsvarande övning på ett företag med tusentals applikationer hade varit betydligt mer utmanande.

Atea fick ett blankt papper. Jag sa i princip ’Designa våra servrar’. När Atea-konsulterna väl satt sig in i våra behov, gav jag dem fria händer att skapa de bästa lösningarna.

Transparent kommunikation. Varken jag eller Ateas konsulter lindar in budskap. Om ett problem uppstår säger vi det. Det skapar förtroende.

Behövde en lösning som klarar expansion

För sju år sedan, 2015, hade Koenigsegg inte mer än 50 anställda. Företaget byggde bilar i extremt små serier. Bilmodellen Agera RS (2014-2017) tillverkades exempelvis i endast 25 exemplar.

Men sedan har biltillverkaren tryckt på gaspedalen. Snart är man 500 medarbetare, och om ett par år är planen att vara uppåt 800, när en ny fabrik byggs här på den gamla flygflottiljen invigts under 2023. Då ska produktionen av det nya 4-sitsiga megabilen Gemera sätta fart.

”När jag hörde det där mullrande ljudet förstod jag. Vi bygger bilar i dag också. Systemen är uppe.”

— Gert Mårs, it-chef på Koenigsegg.

300 exemplar av Gemeran ska tillverkas totalt, vilket är jättevolymer med Koenigseggs mått mätt. Jämför med modellen som produceras nu och som snart levereras i sina sista exemplar, Regera. Den har gjorts i bara 80 exemplar, och efterföljaren Jesko ska göras i 125. Den nya fabriken förses med högteknologi i toppklass som gör att produktionstakten kan mångdubblas samtidigt som företaget håller fast sin tradition av göra det mesta av bilarna för hand, och många kunder får sina egna speciallösningar.

– Vår affärsidé är ju att förverkliga drömmar. Det är vad vi gör. Prislappen för en bil ligger på minst 25 miljoner, men det finns ingen gräns för hur dyr en bil kan vara, säger Gert Mårs.

Däremot kräver expansionen en hel del omställningar i verksamheten, inte minst i it-strukturen.

– Tidigare har vi köpt it som tjänst av en lokal aktör som har funnits med oss ifrån början, men det blev med tiden uppenbart att vi behövde en partner som klarar av att växa med oss och som kan spela på vår planhalva.

koenigsegg showroom motor

Ny modern it-miljö

Tillgänglighet, stabilitet, säkerhet och möjligheter att skala upp är helt avgörande i den expansionsfas som verksamheten är inne i, menar Gert Mårs.

– Våra system får inte ligga nere i flera timmar. Det ska fungera hela tiden, svarstiderna ska vara korta och infrastrukturen behöver vara designad så medarbetarnas arbete blir enkelt, smidigt och säkert.

Av Atea fick han rekommendationen att äga allt som har med it-infrastrukturen att göra, för att ta kontrollen och inte stå i beroendeställning till en extern aktör. Tidigare ägde Koenigsegg bara sin data, inget annat.

Efter skiftet till den nya it-infrastrukturen, och med en drift och utveckling som sköts av Atea, kan Koenigsegg självständigt styra sin it-design. För medarbetarna känns den nya it-miljön modern, ett rejält lyft, vilket inte är oväsentligt för att behålla branschens vassaste medarbetare.

Utifrån ett it-chefsperspektiv är dessutom klienthantering och support andra viktiga delar, särskilt som han helt saknar en it-avdelning vid sidan om Ateas konsulter.

– Ju större man blir, desto mindre tid och kraft har man att springa och fixa enskilda datorer. Det behöver automatiseras. Samma sak med supportfrågor, och att medarbetare kan få tag på helpdesk alla tider på dygnet. Det jobbas på helger och kvällar här hos oss, och vi har säljare utomlands som behöver ha tillgång till systemen.

koenigsegg showroom

Fokus på säkerheten

It-säkerheten har särskilt stort fokus för Gert Mårs.

– Det är jättefarligt för oss om fel saker får fötter. Vi är kunskapsledande på en rad områden, inte minst inom aerodynamik. Vi gör saker som inte går att göra, enligt andra.

Säkerhetsmässigt har vi lagt grunden nu, men det är ett jobb som aldrig tar slut. Mer utbildningsinsatser står högt upp på min lista. Med den nya fabriken kommer också nya krav, både på säkerheten och tillgängligheten. Hittills har vi inte haft några uppkopplade maskiner alls i produktionen.

En av Koenigseggs grundläggande värderingarna är oöverträffad prestanda. När den nya fabriken invigs 2023 ser Gert Mårs fram emot att kunna göra det med en it-miljö som gör den nya Gemeran rättvisa.

– I Atea har vi en partner som vi kan sätta högsta fart framåt med, säger han.

Det ingår i leveransen

Atea har levererat och byggt Koenigseggs nya it-infrastruktur från grunden, hela vägen upp till applikation-lagret. Biltillverkaren äger själv all hårdvara, medan Atea tar hand om driften 24/7, i samarbete med it-chef Gert Mårs.

Datacenter och nätverk: Atea driftar enligt ett fullservice-avtal, inklusive underhåll och övervakning av alla servrar. En hybrid av lokala servrar och molntjänster ger både ett extra lager av driftstrygghet och optimerar snabbheten i vissa applikationer.

Digital Workplace-klient: Inköp, installation och managering av hårdvara. Office 365.

Säkerhet: Mjukvara och hårdvara med säkerhetstänk inom alla områden

Servicedesk: Atea har helhetsansvaret. Svarar för första supportlinjen och kan eskalera till andra och tredje vid behov.

Text: Kristian Borglund
Foto: Christian Andersson