Driven UX Lead till Atea

Stockholm
2020-01-30

På Atea utökar vi vårt team av smarta, passionerade och oerhört kreativa UX specialister. Till teamet söker vi nu en User Experience Lead (UX Lead) med uppdraget att fortsätta hjälpa oss att definiera, bygga och optimera upplevelser för Ateas digitala tjänster. Som User Experience Lead på Atea kommer du att vara delaktig i att leda och bygga det nya teamet “User Experience Center of Excellence” inom Atea Group IT. Teamet kommer att äga och hantera det definierade UX-ramverket och hjälpa till i produktutvecklingen fokuserad på antingen förbättringar av en specifik upplevelse av externa kundfrontade tjänster (atea.xx, eShop, My Atea, etc) eller av interna applikationer (t.ex. CSMS, etc).


Dina huvudsakliga ansvarsområden som UX Lead

• Leda tvärfunktionella designaktiviteter i syfte att skapa en visionär kundupplevelse genom att utveckla, kommunicera och implementera processer och strategier för att säkerställa produkters färdplan vilket också innebär att:

  • Tillvarata input från tvärfunktionella team
  • Leda möten/workshops med flera intressenter
  • Använda kundundersökningar och data
  • Övervaka utvecklingen och idéutformningen av nya designlösningar
  • Etablera och hantera användarresor på Atea’s digitala plattformar 

• Arbeta nära produktägare och affärsområdeschefer för att förstå och sammanlänka affärskrav och användarbehov i utvecklingen av nya produktstrategier och färdplaner

• Vägleda produktupptäckt och -definition i ett tidigt skede genom djup förståelse för användare och probleminramning samt utvärdering av aktuella tillståndsupplevelser och områden med konkurrensnackdelar.

• Samarbeta med affärsområdeschefer, produktägare, ingenjörer och andra relevanta intressenter om strategier, idéer, design, utvecklingsaktiviteter och testning av nya produktkoncept

• Översätta önskemål och användarbehov till konkret interaktionsdesign genom detaljerade användarflöden, trådmodeller och lågdetaljerade prototyper

• Ge vägledning och mentorskap för juniora UX-teammedlemmar för att säkerställa kvaliteten på designleveransen både inom och utom produktgruppen samt hantera arbetsflödet inom teamet.

• Hålla dig uppdaterad om nyheter inom ”UX best practice” samt följa trender, mönster och relevanta ämnen på UX-området

Vi söker
Vi söker dig som har flera års dokumenterad erfarenhet av liknande ansvarsområden och arbetsuppgifter från ett större företag/organisation. Du har mycket goda ledaregenskaper samt förmåga att samarbeta med olika stakeholders. Du har vana att driva komplexa projekt och har en positiv och entusiasmerande framtoning samt drivs och motiveras av att se andra teammedlemmar växa och utvecklas i sina roller. Du är flytande i svenska och engelska i såväl tal som skrift. En del resor förekommer i tjänsten.

Välkommen med din ansökan
Välkommen med din ansökan! Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Espen Saga, Head of Solution Area Professional Services, via espen.saga@atea.com eller +47 47459666. Vi hanterar ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Som en del i Ateas rekryteringsprocess ingår bakgrundskontroll av slutkandidat. Atea vill vara The Place To Be och därför värdesätter vi de kvalitéer som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
 

Stockholm
2020-01-30
Tillbaka till Karriär
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer