Tillbaka till Atea Campus

Från systemvetenskap till konsultchef

Från studentlivet till Ateas landslag

Namn: Filip Wolter Kammerton
Examen: Kandidatexamen i Systemvetenskap - Design och Administration från 2005
Roll på Atea: Konsultchef

”När vi på Atea säger att vi ska göra något för samhället, miljön, och världen vilket vi gör ofta, så är det inte bara snack. Vi har storleken och viljan att genomföra alla våra ambitioner.”

Från Servicedesk till Konsultchef – 15 år på Atea.

Tänk hur lite man egentligen vet vad som händer efter sin examen. Att med driv, vilja och ambition kan man komma långt, så var det för Filip Wolter Kammerton. Han startade sin resa för 15 år sedan som supporttekniker, och utvecklats i olika roller genom åren. Idag ansvarar han för ca 40 it-konsulter som har den rollen han hade när han började sin resa hos oss. Där han med sin erfarenhet verkligen skapar kundnytta och förståelse för våra kunders dagliga drift.

Beskriv dina olika roller som du haft på Atea

2006 -2008 / Supporttekniker 1st och 2nd-line

2009 / Service Level Manager

2009 / Systemadministratör

2010-2015 / Asset Management Specialist

2016-pågående / Konsultchef

Vad fick dig att välja att börja hos oss?

Jag tyckte att Ateas uppdragsbeskrivning och rollen som de beskrev passade bra in på mig och mina tidigare erfarenheter. Det kändes också tryggt att söka sig till en så stor aktör på marknaden. Ju mer jag läste på om Atea desto mer intresserad blev jag och sökte tillslut till en tjänst som jag fick.

Hur var övergången från att vara student/början av karriären till att börja jobba på Atea?

Som konsult på Atea måste man vara beredd på att anta utmaningar och kunna anpassa sig efter varje uppdrag och kund. Det är de förväntningar som ställdes på mig från min chef och kunderna när jag började och som fortfarande är aktuella. Detta var inte helt enkelt för mig i början men är något som blir väldigt självklart ju längre man jobbar inom it.

Vad har du behövt lära dig på plats? T.ex. vilka certifieringar har du tagit och utvecklas din tekniska kompetens.

Jag har behövt lära mig det mesta på plats eftersom det är en stor skillnad på skola och verklighet. Det man lär sig i skolan hinner ibland bli "yesterdays news" innan man ens kommer ut i arbetslivet. Jag tror dock att skolan förbereder en på att lära sig i arbetet och kortar ner sträckan.

Det var riktigt länge sedan jag behövde certifiera mig inom något tekniskt i mitt arbete. Det var under mina 3 första år som jag gjorde det. De certifieringar som jag har tagit är WinXP, Win7, Windows Server 2003, ITIL v.2 och v.3. I övrigt har jag gått interna utbildningar främst utifrån min roll som chef.

”Vi är med på riktigt och sätter agendan i flera olika forum som siktar mot att göra världen till en bättre plats. Det tycker jag är häftigt och något som man kan vara riktigt stolt över.”

Hur är du med och bygger Sverige med it?

Jag ser till så att våra kunder får rätt stöttning i form av duktiga supporttekniker så att våra kunder kan göra det som de är bäst på. Eftersom våra kunder finns i alla branscher från t.ex. sjukvård, industri, infrastrukturföretag, skola etc. så vet jag att våra insatser spelar en viktig roll i hur det svenska samhället fungerar.

Vad brinner du för?

Att ha nöjda kunder. Att veta att mina ansträngningar gör skillnad och påverkar mina kunders vardag positivt. När kunderna åter hör av sig så blir man stolt eftersom det är ett kvitto på ett bra jobb. Sen är det såklart fantastiskt kul att se mina konsulter utvecklas och göra karriär och det har alltid varit en av mina hjärtefrågor.

Vilket har varit det mest spännande uppdrag du har genomfört?

Att vara delaktig i att ta fram ett karriärsprogram, Career Program By Atea för våra konsulter så att vi skapar tydliga och definierade utvecklingsmöjligheter. Detta är något som är så otroligt viktigt för att kunna fortsätta att stimulera och behålla våra duktiga medarbetare. Jag vet att detta är något som är mycket uppskattat av våra konsulter och då är det såklart extra kul att ha varit med om framtagandet av programmet.

Vad är det bästa med att arbeta på Atea?

När vi på Atea säger att vi ska göra något för samhället, miljön, och världen vilket vi gör ofta, så är det inte bara snack. Vi har storleken och viljan att genomföra alla våra ambitioner. Vi är med på riktigt och sätter agendan i flera olika forum som siktar mot att göra världen till en bättre plats. Det tycker jag är häftigt och något som man kan vara riktigt stolt över.

Vad har du för råd till nyexaminerade som ska ut i arbetslivet?

Se till att komma in på ett företag där du har möjlighet att utvecklas och göra karriär. Försök ha en plan för 1, 3 och 5 år framåt och se om företaget som du är intresserad av har möjlighet att möta dina planer och drömmar. Det är lätt att bli förförd av en högre ingångslön men det är viktigt att du ser helheten hos företaget. Var beredd på att du kommer behöva förtjäna din karriär och att inget kommer gratis till dig. Hårt arbete belönas alltid.

Om du fick fria tyglar att förändra något i världen med hjälp av it, vad skulle du göra?

Något som hjälper och räddar vår miljö. Kanske skapa robotar som kan simma runt och rena våra hav eller se till så att vi tar fram fordon som kan drivas fram av vatten. Den typen av teknik hade jag väldigt gärna velat vara delaktig i att ta fram.

Ateas värderingar är vi sätter laget före jaget, vad betyder det för dig?

Att vi hjälper varandra och utnyttjar den kollektiva kompetensen i vårt stora företag. Det finns inget som man inte kan få hjälp med av en kollega, någonstans i vårt avlånga land. Om man är ny in på Atea i Sverige så har man alltså ca: 2 500 kollegor som kan och kommer hjälpa en.

Tillbaka till Atea Campus
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer