Atea TechCamp - mötesplats för Ateas specialister

2011-09-20

Lite tankar efter Atea TechCamp 2011*. Under två dagar har jag fått möjlighet att träffa en enorm samlad kompetens i form av konsulter från alla våra kontor. Vi har haft massor av olika seminarier och teknikpass inom alla våra kompetensområden, och utbytit erfarenheter med varandra.

Det är vid såna här tillfällen som man inser kraften hos en konsultorganisation som Ateas. Jag vågar påstå att det inte finns en enda teknisk utmaning som inte går att lösa med det här gänget! Vi har såna som mig som jobbar med kommunikation och säkerhet, de som jobbar med server & storage, klientplattformar, systemutveckling, projektledning osv osv. Listan kan göras hur lång som helst. Och visst, det är bra att vi har jätteduktiga konsulter inom storage, men när vi utbyter erfarenheter mellan områdena, det är då det slår gnistor! Tänk vad jag som konsult inom kommunikation och säkerhet kan åstadkomma när jag samtidigt har hyffsad pejl på vad mina kollegor inom andra områden sysslar med, att jag vet ungefär hur ITIL fungerar, kan beskriva ungefär hur ett SAN fungerar eller hur V-motion i Vmware används.

Det är här jag tror att vi kan göra skillnad, och verkligen tillföra ett mervärde till våra kunder. Om jag kan se helheten i IT-infrastrukturen, och förstår vilken roll brandväggen som jag installerat har i relation till servrarna och processerna runt omkring, då kan jag ge kunden ett enormt mervärde!

Sen är det roligt att se att alla konsulter är lika galna, trevliga och spontana, trots att de inte jobbar med brandväggar som jag gör. :-)

* Atea Techcamp är en mötesplats för Ateas specialister för erfarenhetsutbyte.