2021-03-17

Så här gjorde jag för att lära känna Atea!

Mitt mål under året som management trainee på Atea har varit att lära mig allt om företaget. Det har varit lättare sagt än gjort med tanke på storleken på vårt bolag som finns i hela Norden och Baltikum.

Men man måste börja någonstans, och mitt angreppssätt blev att försöka lära känna människorna på Atea, istället för att försöka lära mig i detalj hur varje litet kontor organiseras.

Att nätverka under en pandemi

Detta var om möjligt en ännu större utmaning med anledning av att pandemin ledde oss till en total digitalisering, vilket gjorde att jag endast kunde träffa alla genom en skärm. Men jag lät inte det stoppa mig. Efter snart 8 månader in på programmet har jag lärt mig mycket om att nätverka under en pandemi och jag hoppas kunna dela med mig till er av den upplevelsen genom det här blogginlägget.

Mitt namn är Max Lippig-Singewald och jag är en av fyra management trainees på Atea sedan ett 8 månader tillbaka. En av anledningarna till att jag sökte tjänsten som trainee hos Atea var för att jag har ett stort intresse inom IT och ville därför få större insikt och förståelse i hur branschen fungerar. Jag har märkt att det finns så otroligt mycket kunskap inom Atea, och som en nyexaminerad, hungrig individ i början av min karriär vill jag ta varje chans jag får att lära mig nya saker. Men framförallt   göra det samtidigt som jag formar relationer till andra människor. För vem vet, den personen jag träffar kanske är min framtida chef, kollega, uppdragsgivare eller till och med kund och framtida bästa vän? Eller varför inte alla samtidigt?

Nätverkande öppnar upp nya vägar

Forbes skrev 2019 en artikel om att nätverkande inte bara ger ett bra informationsutbyte utan även kan vara en väg till en långsiktig vänskapsrelation som kan öppna upp nya vägar för dig inom företaget du jobbar på. För mitt mål och uppdrag som trainee är som sagt att lära mig allt om Atea. Vilka organisatoriska enheter som finns inom företaget, hur ser vår säljprocess ut, vilka är alla våra satsningar för 2021 och vilken inverkan har de på koncernnivå. Vår vd Linus ska i princip kunna väcka mig 04:00 på morgonen och jag rabblar alla lokalkontor felfritt från norr till söder med den tillhörande dialekten för regionen. Men Atea är inte huvudkontoret i Kista eller de 37 lokalkontoret runt om i landet, utan alla människor som arbetar, kämpar och sliter för att sätta laget före jaget. De är ju dessa personer som jag ska och vill lära känna, förstå och lära mig av, för det är alla människor inom bolaget som gör oss till Atea.

Max sitter och jobbar vid ett bord

Det var med den insikten som jag började fokusera på att nätverka. I början kändes det lite obekvämt att höra av sig till personer som man aldrig har träffat för att ta en timme av deras dyrbara tid till att hänga och prata om saker mellan himmel och jord. Men den obekväma känslan la sig snabbt eftersom de allra flesta var positivt inställda till att träffas. Jag märkte snabbt att när personer får prata om sig själva, sina yrken och karriärval så blir de väldigt passionerade och vissa kunde ha pratat i timmar.

I efterhand har jag kunnat reflektera över vilka steg personer har tagit i sin karriär, eller hur de såg på ledarskap samt vad som får dem att gå upp på morgonen och fortsätta vara lika passionerade över vad de gör varje dag. Har de kanske fått prioritera bort saker i livet för att kunna göra karriär snabbare? Familj, vänner eller erbjudanden från andra företag som erbjöd bättre förutsättning lönemässigt? Många sådana frågor kan väckas inom en, vilket förhoppningsvis kan ge lärdomar till mig som tar mina första stapplande steg i min karriär.  

I augusti när programmet började var de ganska enkelt att komma i kontakt med folk då jag spenderade mycket tid på kontoret. Vi traineer roterar runt på Atea inom fem moduler på två-månaders intervall och just då spenderade jag min tid på Atea Product Services.

Jag har sedan innan ett intresse inom e-shop och logistik vilket gjorde det spännande att höra av mig till kollegor inom området för en lunch.

Men när nya restriktioner infördes framåt hösten och även jag började flytta ut från kontoret, blev det betydligt svårare att nätverka. Det spontana pratet vid kaffemaskinen försvann och de spontana luncherna likaså och jag kunde nu endast nätverka genom en skärm. Men jag har med tiden märkt att det rent av finns stora fördelar med att nätverka i det digitala. Jag är numera inte begränsad i att bara nätverka med personer på Stockholmskontoret, utan kan höra av mig till vem som helst inom Atea. Nätverkandet blir också mycket mer effektivt då jag kan höra av mig till människor mer spontant, utan att behöva ta hänsyn till om vi behövde ta en lunch eller om personen var på kontoret.

Så hur knyter man kontakter bakom en skärm?

  • Fråga dig själv vad du vill ha ut av samtalet först, vill du får mer insikt i ledarskap? Vill du vidga dina vyer inom teknik och lära dig mer inom ett annat område eller är du bara genuint intresserad av den personen och vad den har för sig om dagarna?
  • Efter att du listat ut syftet hade jag matchat ihop din kalender med personen du ska nätverka med i outlook och skickat en mötesinbjudan direkt. Om personen har en lucka kan den oftast, om inte flyttar ni bara mötet. Om du först ska fråga personen via mejl eller teams om ni kan nätverka vilket gör att initiativet hamnar på den tillfrågade, kan mötet ibland rinna ut ur sanden. Så skicka en mötesinbjudan direkt, det värsta som kan hända är att du får ett nej!
  • Tidsmässigt brukar jag boka 40 minuter. Det är inte fel att avsluta tidigare om dialogen stannar. Om man vill förbereda sig kan man ta med sig några frågor som du kan använda dig av om du känner att samtalet börjar stanna av.
  • Men glöm för guds skull inte att återkoppla! När du väl har haft det där första samtalet och tagit steget utanför din comfort zone, fortsätt hålla kontakten eller stäm av en träff i framtiden.

För det är den långsiktiga relationen som kommer vara mest värdefull för dig och din nyfunna kontakt i ditt framtida yrkesliv eftersom ni kommer kunna ta hjälp av varandra lång tid framöver samt följa varandra i karriären. LinkedIn är ett superbra verktyg att använda sig av för att hålla relationen ”vid liv” men i slutändan är det möten mellan två ansikten (numera två skärmar) som håller kontakten vid liv längst.

Det hade varit konstigt om jag nu inte försökte nätverka med dig som har läst så här långt i mitt blogginlägg. Så om du är mer intresserad av Atea, hur man nätverkar i en pandemi eller allmänt om livet som management trainee, släng iväg en kontaktförfrågan på linkedin.com/in/singewald så kan vi säkert vara i starten av något långsiktigt 😊