2019-04-05

Hur man lär känna 2 000 människor på 200 dagar

Tre fjärdedelar av traineeprogrammet har passerat och saker börjar falla på plats. Ett stort fokus har lagts på att förstå sig på vilken roll alla spelar och vilken roll jag som individ kan spela i det väloljade maskineri som krävs för att driva ett företag som både aspirerar att vara stort och snabbt.

Det har varit enormt spännande och enormt utmanande på samma gång och jag har sett mig själv utvecklas i fler riktningar än bara en.

Hur det är att arbeta som konsult

I skrivande stund befinner jag mig i vår fantastiska konsultorganisation! Här har min tid fördelats mellan att följa med våra konsulter och konsultchefer ut ”i fält” samt som ansvarig för att driva ett internt projekt kopplat till effektivitet i konsultverksamheten. Detta har gett mig en väldigt värdefull bild av vilken roll vi tar i att hjälpa våra kunder utvecklas. Men det har också gett mig en blick in i vilka grepp vi kan ta för att göra oss av med sådana arbetsmoment som tar bort från vår möjlighet att fokusera på att hjälpa våra kunder.

Tillsammans med våra duktiga konsulter, konsultchefer och specialistsäljare har jag fått möjlighet att hänga med ut på en mängd spännande uppdrag och kundbesök runt omkring i Stockholmsområdet. Ena dagen har jag kunnat befinna mig i en diskussion om IT-drift hos en kommunledning, en annan djupt insyltad i projektleverans mot ett av våra sjukhus och en tredje på diskussion om projektledare hos ett av våra stora klädföretag. Det har varit en väldigt dynamisk och djupt engagerande miljö att befinna sig i, jag har trivts som fisken i vattnet!

Selfie precis innan ett jättetrevligt kundbesök tillsammans med specialistsäljare och konsultchef! Från vänster, jag, Kent Nilsson och Maria Edman

En reflektion jag har gjort så här långt gällande besöken ute hos kund är att Atea har lyckats med att bygga upp ett stort förtroende hos de kunder de jobbar med. Klimatet i diskussionerna är väldigt ledigt. Kunderna känner att det kan vara transparenta med sina problem, sannolikt för att de sett prov på att Atea inte kommer utnyttja den vetskapen på kundens bekostnad. Här hjälper det såklart att Atea är väldigt transparenta med faktumet att vi inte har provisionsbaserade löner och på så vis inte uppmuntras att sälja så mycket som möjligt. Istället tjänar vi på att hjälpa kunden förflytta sig mot en plats som är bättre för dem.

Variety is the spice of life

Utöver tiden som har lagts på mina uppdrag och besök hos kunder har vi traineer även fått möjligheten att ta del av en rad interna evenemang och utbildningar. Ett exempel av detta är den kurs inom praktisk projektstyrning vi fick ta del av för några veckor sedan. Syftet med den kursen var att ge oss större förståelse för den metodik vi på Atea använder för att driva projekt. En stor del av vårt interna och externa arbete drivs genom projekt så därför är det viktigt att vi har samsyn kring hur dessa projekt drivs. 

När det kommer till interna evenemang å andra sidan så är ett exempel den årliga kickoff som Atea anordnar för alla sina anställda. Förra året gick vi i mål med den långsiktiga plan som vi kämpat mot i tre års tid så under detta års kickoff var vi extra spända på att få höra om hur väl det gått för oss, men kanske ännu mer, var vi planerar att befinna oss tre år från nu. Det bjöds på en mängd inspirerande föreläsningar av personer från olika platser i företaget och vi fick ta del av de många ambitiösa förflyttningar vi kommer göra för att närma oss våra mål under de kommande tre åren.

Vår VD Carl-Johan Hultenheim berättar om den förflyttning vi ska göra för att fortsätta utvecklas och vara med och utveckla branschen framöver

På kvällen samlades vi för att tillsammans fira vår målgång. Från scenen bjöds det på riktigt bra musik under hela kvällen och Tele2 Arena fylldes av sorlet från 2 000 Ateaner som hjälptes åt att överrösta artisterna på scen.

Riktigt trevlig överraskning! Sist av alla klev Timbuktu och Damn! upp på scenen och spelade ut kvällen.

Sammanfattningsvis har det varit en omtumlande tid. Många nya ansikten och befattningar att göra sig bekant med. Många intressenter och beroenden att förstå sig på. Ett – för mig – helt nytt sätt att se på strategi och affärsmannaskap. Tidigare skrev jag att jag har sett mig själv utvecklas i flera riktningar än bara en och det är verkligen sant. Vi utmanas ständigt att prestera i skarpt läge och i situationer utanför vad vi är vana vid. Atea må vara en organisation med många ansikten och viljor men med vår starka målbild att vara the place to be har det inte varit någon utmaning att komma in, hitta sitt sammanhang och se sig själv utvecklas. Ser med spänning fram emot resten av min tid på traineeprogrammet och vad framtiden har att ge.

Allt gott!

Emil