4 dagar sedan

Ett år visare

När jag tog rollen som trainee på Atea visste jag inte riktigt vad jag hade för förväntningar. Jag valde Atea på grund av det hängivna hållbarhetsarbetet, möjligheterna inom IT branschen och framför allt, den känsla jag fick när jag var på kontoret och träffade mina blivande kollegor.

Det lät spännande att få ett år dedikerat till att lära sig mer om möjligheterna inom digitalisering och hur man leder ett framgångsrikt bolag som Atea. Dessutom var det en unik chans att skaffa sig ett fantastiskt kontaktnät och få en mentor från ledningsgruppen att lära sig av och få stöd av under hela året.

Så vad har hänt under året?

Det är så mycket att det här blogginlägget skulle kunna bli en kortare roman. Men jag tycker om att hålla mig kort och koncis, därför tänkte jag lista upp några av de sakerna som kommer upp när jag får frågan om hur mitt år har varit och vad jag har gjort. 

  • Jag har gått igenom fyra moduler där jag fått lära mig om bland annat Ateas konsultverksamhet, säljorganisationen, hur vi driftar IT-miljön hos våra kunder och hur logistiken ser ut kring vår produktförsäljning.
  • Under en hel vecka har jag fått följa vår VD och höra hans ambition om företaget och lärt mig otroligt mycket. Jag har också fått en vecka med min mentor som är regionschef för region syd där jag fick se hur han leder sin organisation.
  • Alla kundmöten där jag fått vara med i dialogen med våra kunder har varit mycket lärorik och intressant. Både för att förstå bredden av vad vi på Atea kan åstadkomma, men jag tycker också det är intressant att få insyn i andra branscher. Fördelen att jobba inom IT är att det finns överallt och erbjuder obegränsat med möjligheter.
  • Tillsammans med mina traineekollegor och själv har jag drivit flera interna förbättringsprojekt samt fått tagit rollen som anbudsprojektledare och lyckats ro en stor upphandling i land.
  • Genom projekten, modulerna, mentorskapet, evenemang och vardagen på kontoret har jag byggt upp ett ovärderligt kontaktnät som gör mitt arbete roligare och enklare att skapa kvalité i det arbete jag utför idag.

Men vad gör jag nu?

Idag är jag certifierad RPA specialist. RPA står för Robotic Process Automation och är en mjukvarurobot som kan utföra standardiserat administrativt arbete så som en mänsklig medarbetare skulle göra det på en datorskärm. Det ligger i tiden att automatisera då det innebär att företag kan avlasta personal genom att spara in många timmars administrativt arbete och istället fokusera på utveckling och kvalité i arbetet. Många processer kan automatiseras genom integrationer inom olika system, men det kan vara svårt, speciellt i äldre system och dessutom kräva höga initiala kostnader. Fördelen med RPA är att den jobbar mellan system, som en vanlig användare, vilket gör det enklare och billigare att automatisera.

Är jag nöjd med året och min nya roll?  

Här om dagen när jag småpratade lite medan jag stod och väntade på att ta en kopp kaffe fick jag kommentaren ”vad glad du är”. Det var inget särskilt som jag var glad över, jag nämnde min roll och konstaterade att det är lätt att vara glad när man trivs med sin vardag. #thankgoditsmonday

Så jag kan säkert säga att de förväntningarna jag hade när jag klev in på kistakontoret min första dag har uppfyllts och mer därtill. Jag har fått lära mig om många nya områden inom it branschen så som molnlösningar, automatisering och teknik för lärande. Jag har ett stabilt kontaktnät i bakfickan och god insikt i Ateas organisation. Framför allt har jag många nya vänner, erfarenheter och en spännande väg att följa framöver!

Nu lämnar jag tillsammans med Amanda, Emil och Emil över stafettpinnen till årets traineer och önskar dem välkomna och lycka till.