Självbetjäningsportalen – din fokalpunkt till molnet!

2018-02-07

Självbetjäningsportaler är inget nytt. De har funnits i många år, men få har valt att nyttja den fulla kraften i detta verktyg för att erbjuda sin verksamhet ett nytt sätt att konsumera it. Med dagens molntjänster, såväl privata som publika så finns det dock tydliga fördelar med att kunna nå samtliga tjänster från ett och samma gränssnitt.

Jonas Emilsson Concept Manager

Det kan vara lite smärtsamt att ta steget över till webbaserad it-konsumtion. Och det är antagligen därför vi inte sett den explosionsartade tillväxten av automations- och självbetjäningslösningar som branschen förutspått i många år. Smärtan ligger till stor del i att verksamheten inte helt sällan saknar en etablerad och tydlig definierad tjänstekatalog, där de tjänster som skall publiceras i portalen finns beskrivna med en definierad kostnad, tillgänglighet och prestanda. Så där behöver man alltså börja. I den icke-tekniska delen av resan. Att skapa en tjänstekatalog är inte svårt om man håller antalet tjänster som erbjuds på en lämplig nivå och sätter ambitionen lite lägre först, för att sedan växa.

Den andra smärtpunkten ligger i människors vilja att göra som man alltid gjort. Att hantera it-plattformar på ett traditionellt och hårdvarafokuserat sätt har varit den modell som alla it-konsumenter använt i årtionden. Att nu helt plötsligt inte längre se hårdvaran utan istället mötas av en webportal är en stor omställning. Det går dock att underlätta processen genom att börja litet och växa. Det är som att bygga ett hus, man börjar med grunden och sedan bygger man uppåt. Att ta sig an hela husprojektet från dag ett kan upplevas mycket avskräckande och vi reagerar precis på samma sätt när det gäller självbetjäning och automation.


Självbetjäningsportalen är en visualisering av din tjänstekatalog.

Men fördelarna är stora. Att kunna få hela sitt datacenter och sina it-tjänster synliggjorda i ett snyggt skyltfönster är en otrolig förbättring gentemot traditionell it-konsumtion. Och att dessutom kunna visa upp de tjänster man köpt in (publika molntjänster) i samma skyltfönster underlättar oerhört för verksamheten. De flesta etablerade självbetjäningsportaler för datacentret har stöd för Amazon AWS, Google Cloud, vCloud Air Network och Microsoft Azure. Men den uppställningen så täcker man alla ledande molnaktörer på marknaden och naturligtvis också det egna datacentret, må det vara baserat på VMware vSphere, Red Hat Enterprise Linux eller Microsoftteknologier.

Så överväg att ta steget. Att starta med självbetjäning är ett utmärkt sätt att förbereda verksamheten för vår nya verklighet – den hybrida it-konsumtionen – och samtidigt skapa ett tydligt skyltfönster mot verksamheten där it-avdelningens och företagets samlade it-tjänster kan konsumeras på ett enkelt, tydligt kostnadsspecifierat och högtillgängligt sätt!


Rätt presenterat så blir självbetjäningsportalen ett kraftfullt verktyg för att nå verksamheten!

Ta kontakt med mig eller någon av era Ateakontakter för att få veta mer, så kommer vi ut och pratar om nästa steg i datacentret – självbetjäning!