Det lilla extra

2011-11-30

Jag var nyligen på konferens i San Francisco och slogs av något jag inte tänkt på tidigare, trots att det är lika vanligt på hemmaplan. Jag åt frukost på en restaurang en morgon och förvånades över den dåliga servicen. Jag tänkte inte mer på det just då, men senare under dagen besökte jag ett snabbköp och upplevde samma sak. Jag blev inte otrevligt behandlad, det var bara det att de anställda inte riktigt var närvarande. När jag fått upp ögonen för detta såg jag det mer och mer, och jag insåg att jag tittade på människor som inte överhuvudtaget brydde sig om att göra ett bra jobb. De gjorde sitt jobb per se, men all arbetsglädje, all vilja att göra det lilla extra saknades.

När jag sedermera spenderade ett par timmar på flygplatsen i Amsterdam studerade jag människorna i affärerna där. Mycket riktigt, jag hittade flera exempel på människor som gjorde vad som förväntades av dem, men ingenting mer. Jag slogs av en lätt melankoli över den mängd glädje, möjliga upptäckter och spännande möten med människor som går förlorad med en sådan attityd.

Min nästa tanke var riktigt skrämmande: tänk om jag är lika illa? Tänk om jag bara gör ”the bare minimum”?  

Tankarna gick vidare till ett projekt mot en kommun jag ansvarar för. Om vi gjort ’the bare minimum’ hade vi eventuellt skapat en liten lösning som enbart löste ett mycket specifikt problem. Genom att ifrågasätta, försöka få förståelse och fördjupa oss i behovet, förhoppningar och visioner kunde vi istället tillsammans få fram ett smartare helhetsgrepp med både lagring och server. Nyckelordet är just det - tillsammans. Tillsammans kan vi nå hela vägen, tillsammans kan vi skapa en lösning som går från att vara reaktiv till att vara proaktiv, och tillsammans kan vi skapa något vi alla kan vara riktigt nöjda med. 

Alla sätter avtryck på varandra, både bra och dåliga. Det innebär att alla har ett ansvar att göra ett så bra jobb som möjligt, om inte annat för att hålla dörren öppen för nästa kollega/individ som kommer. Tänker man lite längre inser man värdet av att hålla dörren öppen även om nästa individ råkar vara från någon annan firma i branschen – vår värld är ganska liten.

What goes around, comes around.

Det är sunt att ifrågasätta sig själv ibland.