Är det enkelt att ställa krav inom hållbarhet och it?

2016-10-26

På Atea tycker vi att de avtal vi har följs upp alldeles för lite av våra offentliga kunder. Tycker du att det låter som ett märkligt påstående? Vi tycker inte det.

Marcus Mollison Nationell Upphandlingsstrateg

På Atea brinner vi för vad vi gör och en av de saker vi brinner extra mycket för, är vårt hållbarhetsarbete. Det är bra för dig som kund, bra för oss som företag och dessutom bra för vårt samhälle.

2014 lanserade Atea sitt upprop mot konfliktmineraler och 2016 blev Atea som första Europeiska it-återförsäljare medlem i EICC. Två steg vi är stolta över, som vi bara ser som en början.

Hållbarhet är ett av de områden där vi önskar att våra kunder gjorde mer och blev bättre på att följa upp de krav som ställs i upphandlingar. På oss och resten av it-branschen. Vi anser att på Atea är vi längst fram. Och vi vill ta ansvar. Men för att kunna fortsätta göra det och utöka vårt ansvarstagande måste vi få hjälp från våra kunder.

Du är den kunden.

 För att hjälpa till behöver du:

  1. Ställa krav inom hållbarhet.
  2. Följa upp kraven du ställt. Vi tycker inte att det ska löna sig att kryssa i ”ja” på SKA-krav och sedan gå vidare till nästa upphandling. Det ska inte löna sig att tillämpa hållbarhetskrav som ett risktagande för att kunna använda sig av lägre anbudspriser.

Syna korten och gör så att företag som Atea kan fortsätta sitt arbete inom området; att vi kan fortsätta vårt arbete mot konfliktmineraler och att det lönar sig att vara medlem i EICC. 

Det är viktigt för oss att det ska löna sig. Inte bara i samvetet hos våra medarbetare. Utan det vi vill är att det ska göra skillnad på sista raden i vår årsrapport.

På Upphandling24s event ”Hållbar upphandling - Idag och imorgon” står Ateas Marknads- och HR-direktör Magnus Sallbring och pratar om att våra kunder inte ska ställa några mellanmjölkskrav. Det är något som hela Atea står bakom. Är det enkelt att ställa krav inom hållbarhet och it? Nej, vi tror inte att våra kunder tycker det. Upphandlingsmyndigheten har bra vägledningar om vilka typer av hållbara krav som går att ställa. Dina leverantörer har ännu bättre koll på detta då utvecklingen inom detta område, som med allt inom it, går väldigt snabbt.

Här kommer en lista på hur vi tycker att du ska göra:

  1. Kolla in Upphandlingsmyndighetens vägledningar.
  2. Ta kontakt med leverantörerna i en tidig dialog där hållbarhetskrav är på agendan.
  3. Ta hjälp i organisationen och ta reda på vem eller vilken funktion inom din organisation som är kvalificerad att följa upp dessa krav.
  4. Ställ hållbarhetskraven i din upphandling.
  5. Ta hjälp av resursen under punkt tre för uppföljning av ställda krav.

Vill du ha fler tips hur du rockar dessa fem punkter? Hör av dig så ska vi göra ALLT vi kan för att få in högre ställda hållbarhetskrav i it-upphandlingar, för allas vårt bästa.