2019-02-11

Vem äger skolans epistemologiska ställningstagande?

Vad är kunskap? Vad kan vi veta? Hur lär vi oss? Vilken kunskap är bäst?

Josef Siljebo Doktorand vid Umeå Universitet

Tänkte skriva något kort om epistemologi i detta inlägg, ska försöka inte bli för långrandig även om det är svårt i ett så komplicerat och spännande begrepp. Kortfattat kan man säga att epistemologi är vetenskap om kunskap och lärande. Grundläggande frågeställningar kan vara: Vad är kunskap? Vad kan vi veta? Hur lär vi oss? Vilken kunskap är bäst? Är man intresserad av frågor av den typen är man intresserad av epistemologi. Givetvis finns det så mycket mer, men, som sagt, jag försöker inte bli långrandig.

Som lärare, skolledare eller vem som helst inom skolans värld är man mer eller mindre direkt inblandad i samhällets epistemologiska ställningstagande. Ett grundresonemang jag skulle vilja lägga fram är att skolor, per definition, är epistemologiska organisationer på en väldigt hög nivå. En fråga som följer av detta resonemang är vem äger skolans epistemologiska ställningstagande och sätter rätt kurs? Det beror kanske på vem man frågar. Jag har fler frågor än svar, så jag hoppas att du inte hoppas på ett svar.

Om vi vrider till det lite och fokuserar på skolans digitalisering, vilka epistemologiska frågor blir intressant att ställa då? Hur många som helst, så klart. Jag har funderat en hel del på vilka epistemologiska ställningstaganden som görs i exempelvis digitaliseringsstrategin för skolväsendet. Digital kompetens har knappast någon undgått att förstå att den framställs viktig. Men vilka epistemologiska ställningstaganden gör man när man beskriver digital kompetens? Finns det någon viktig epistemologisk skillnad mellan digitalisering och digital kompetens?

Eftersom mitt forskningsfokus är skolledares digitala kompetens har jag ett till grundresonemang att lägga fram: skolledare behöver ha koll på vilka epistemologiska ställningstaganden som påverkar deras ledarskap i skolans digitalisering. En kvalificerad förståelse av omvärlden behövs för att kunna leda på det sätt man vill, till det mål man vill nå. Låter det adekvat?