2019-05-29

En reseberättelse - Apple Education Sales Academy Bootcamp

I ett grönskande Milano höll Apple i maj Education Sales Academy Bootcamp och på plats fanns 170 deltagare från olika återförsäljare i Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika. Jag hade fått möjligheten att representera Atea och vår nationella enhet Atea skola.

Tina Tegnér Verksamhetsutvecklare Skola

I Milano kan du gå mellan många av sevärdheterna eller smidigt ta dig runt med tunnelbanan som har fyra färgkodade linjer, men är man som jag från Göteborg så väljer man naturligtvis att ta sig runt med spårvagn. När jag åker med linje 14 längs Via Torino för att hinna promenera runt i det mysiga designdistriktet i Brera innan hemfärd, reflekterar jag över de intryck som jag fått under eventet.

Sommaren 2018 öppnade Apple Piazza Liberty, precis intill den välbesökta gågatan Corso Vittorio Emanuele. En glasfontän utgör ingången till butiken och den är också bakgrunden till en stor amfiteater där det vid vårt besök pågår förberedelser för en kvällskonsert med tio musiker. I butiken får vi möta Apples vision om att föra människor samman för att dela idéer och visa på nya sätt att lära. Konceptet ”Todayatapple”, med egen #hashtag för dig som vill söka via sociala medier, samlar varje vecka lärare och elever för att tillsammans med personalen i butiken påbörja en lärande resa. Applepersonalen berättar om känslomässiga upplevelser hos kunder som upptäcker möjligheterna med olika tillgänglighetsfunktioner och om lyckade projekt. På en fråga om det mest lyckade projektet får vi berättat för oss om en skola som de arbetade med vid tre tillfällen och där eleverna fick skapa en digital bok som de sedan läste för barn på ett närliggande sjukhus. Alla lärare som någon gång arbetat med en autentisk koppling vet vilken positiv inverkan det har på elevernas lärande.

Efter butiksbesöket slår Mark Rogers, Vice President Sales - Western Europe, sedan an tonen för det program som följer under detta lärande event, som varvar föreläsningar med workshops. Nyckeln till att nå alla elever handlar om att göra undervisningen tillgänglig och Mark Rogers får oss att fundera på hur vi lär oss och vad som skapar engagemang. Att det inte alltid räcker med en passion för att lära sig, utan att man också behöver få energi av undervisningen.

Förutom att vässa våra kunskaper vad gäller Apple School Manager och hur Apple arbetar med integritet och säkerhet är det stort fokus på resurserna ”Alla kan skapa” och vi får prova många av de kreativa verktygen.  En av höjdpunkterna, med givande möten och många skratt, är när alla deltagarna utmanas att dramatisera och filma olika scener ur Shakespeares pjäser. En uppgift som mynnade ut i en utmärkelse för det svenska teamet på plats tillsammans med deltagare från Österrike.

När jag kliver av spårvagnen vid Via Solari känner jag att vi på Atea skola har ett starkt team, där vi som är APLS, Apple Professional Learning Specialists, också arbetar nära våra kunder för att driva och stödja skolutvecklingen runt om i Sverige. Några av de utmaningar som är gemensamma för alla oss som deltog under eventet och som vi behöver arbeta vidare med är att:

 

  • Få beslutsfattare i kommunerna att se fördelar med att arbeta med digitala verktyg.
  • Stödja lärarna så att det bättre kan dra nytta av ny teknik.
  • Förändra hur lärare formar sin undervisning så att eleverna ges nya möjligheter att lära. Utvecklingen av undervisningen med digitala verktyg på en skola måste hela tiden fortsätta att förändras i takt med att utvecklingen går framåt.
  • Skapa en skola som främjar och lyfter fram kreativitet och problemlösningsförmåga och som ger eleverna energi och vilja att lära.
  • Stödja och lyfta fram goda exempel på skolor och lärare för att göra dem synliga för andra och skapa lärande organisationer där man delar med sig.