Reflektioner från IBM Connect

2014-01-30

Lördag 25 januari

Nu börjar jag min resa till IBM Connect i Orlando, Florida för att se nya trender och var IBM kommer att ta sin plattform.
Redan på bussen från flygplatsen till hotellet möter jag en tekniker som fokuserat på Kennexa - ett LMS och e-rekryteringssystem som ingår i IBMs koncept Smarter Workforce och har sociala funktioner i sig. Ett system som är väl värt att se om man vill utveckla sin personal eller om man vi se hur man kan effektivisera och göra anställningsprocessen bättre och enklare. 

Söndag 26 januari

I dag startar IBM Connect och under inledningsföredraget visar IBM att de nu vill ta ett grepp om hur man effektiviserar kommunikationen och informationsflödena, både internt och externt. De har gjort det ännu enklare att arbeta från vilken enhet som helst. Mobilen kan verkligen bli ett arbetsredskap och inte bara en enhet för att läsa mail, se sin kalender och surfa efter information. Mail Next är värt att se över.

De har satt ihop tre koncept:

  • Smarter Cities (för offentlig sektor)
  • Smarter Commerce för affärsdrivande enheter
  • Smarter Workforce för hur man utvecklar personalen

Vi får bl a se hur man byggt en lösning inom vården och hur man kunnat kommunicera och ge bättre kundupplevelse genom att skapa en social kommunikation både internt som externt för sjukhusen i Holland. Vi får även se en lösning för hur man kunnat göra kunder mer lojala genom att kommunicera socialt i stället som det var tidigare mailutskick.

De visar trender kring hur transfereringen i hur vi som människor tar åt oss information och år 2015 menar de stora analysföretagen att 70% av alla leads kommer att genereras via webben och i dag influeras 66% av sociala medier. Det är helt klart inte längre en fråga om man har en affärsmodell online eller inte, utan web och sociala medier kommer vara en del av din affärsverksamhet.

Vad är nu Social Business och varför är det viktigt för företag och offentlig sektor?
Det enkla svaret är troll spricker i solsken. Om människor får möjlighet att kommunicera så ökar engagemanget och problem löser sig enkelt och smidig.

66% säger att anledningen till att man lämnar ett företag är p g a dålig service och kunder som kommunicerar socialt med företaget är 40% mer lojala. Intressanta siffror som alla borde fundera över.

Vi fick även se hur ett livsmedelsföretag ökade sina kunder med 125% och attraherade nya målgrupper som de tidigare inte nått. 

Måndag 27 januari

Denna dagen drar Connect igång på riktigt och den stora lanseringen är Connection next och Mail next.

I stället för fokus på olika funktioner som maildokumenthantering, kommunikation som chat och VOIP lanserar IBM Connection NEXT där fokus ligger på hur man gör användaren effektiv. Filserven kan i princip tas bort, mailchat och dokumenthantering blir funktioner i arbetsprocessen.

Connections next är hjälpen som strukturerar informationsflödet och som ger tillgång till all information som behövs för tillfället.

IBM har också tagit mobiliteten ett steg längre. Nu kan man starta videomöten från sin iPad med ett fantastiskt snyggt och enkelt gränssnitt. Samtidigt kan man ha tillgång till alla dokument man behöver. Nu kan man från any device jobba sömlöst. Var du än öppnar Connections next har man alltid tillgång till sin arbetsyta.

Lösningen finns både son prem och som cloudlösning.

Snyggt jobbat IBM, nu kan vi äntligen skapa den flexibla arbetsytan som vi eftersökt i så många år!

 Vid tangentbordet,

 Mats Trägårdh