På agendan: Managering av mobila enheter

2014-05-01

Simon Binder Principal Solutions Architect

Just nu är det ett stort fokus på MDM för mig i mitt dagliga arbete, något som du säkert har märkt börjar bli intressant och mer och mer realistiskt idag. Utbudet av produkter och tillverkare har exploderat och det är en djungel för många de kunder vi jobbar med. Där har vi en uppgift i att stötta och vägleda fram till en lösning som passar just dig och ditt företag. Jag skulle vilja börja med att ge dig som tekniker och/eller beslutsfattare tre råd på vägen:

  1. Ta fram en kravspecifikation.
    För att kunna hitta just den produkt eller tillverkare som passar just er IT-miljö bäst är en kravspec A och O. Kravspecen bör innehålla krav från alla delar av IT, men självklart (och kanske viktigare?) även från de delar av verksamheten som kommer beröras av ett eventuellt införande. Det kan också vara bra att ta reda på vilka krav som ställs på kostnad och tid för införandet, måste det ske direkt eller ligger införandet längre fram i tiden? En del av de här sakerna kanske du tycker är självklart, men jag kommer till allt för många kunder som bara vill ha ”något”.  Varför brukar min fråga vara, svaret är i många fall ”idag har vi ingenting”. Att resonera så behöver inte vara dåligt, men risken är mycket stor att det leder till en hög utgift och kanske snarare försvårare än förbättrar för slutanvändaren. Så, en tydlig kravspecifikation som även innehåller de förutsättningar som finns.

  2. Se över policys.
    Införandet av ett MDM verktyg innebär att ett av slutanvändarens kanske viktigaste arbetsverktyg får nya funktioner, förutsättningar och kanske även begränsningar. Hos en del kunder är det till och med den anställdes privata telefon som skall hanteras. Detta väcker, i nästan samtliga fall, många frågor och även känslor hos slutanvändaren. Ett införande av ett MDM verktyg kan utföras på tre sätt, morot, piska eller både och. I möjligaste mån så är det såklart bra om alternativ ett används, men ofta blir det alternativ tre. IT vill ha bättre kontroll, en säkrare plattform, och därför kan vissa funktioner begränsas eller till och med övervakas. I dagens samhälle är övervakning ofta ett negativt laddat ord, men det behöver det inte vara. Om IT övervakar telefonen, för att förhindra appar som är säkerhetsrisker eller inkompatibla med centrala system, är det något negativt? Om användaren kan se fördelen i att få de appar som är bäst anpassade till verksamheten serverade i en appbutik eller att slippa oroa sig för att viktig information försvinner, så tror jag många ber om att få sin eller sina enheter managerade. För att få ut informationen, och se till att den efterlevs är min rekommendation att ni ser över era policys för mobila enheter hos er. Både med utgångspunkt i vad den anställdes privata telefon för användas till under arbetstid och vad för rättigheter och skyldigheter som finns med en av arbetsgivaren betald telefon. Gör de tydliga och lättförståeliga, men dölj inget om det inte är absolut nödvändigt.

  3. Prova och välj sedan rätt!
    När en kravspecifikation är framtagen, så kan du säkert börja sålla ut ett par tillverkare eller produkter som på pappret ser ut att passa in. Se då till att få produkterna demade för er. De absolut mest intressanta, prova dem! Kostnaden är för PoC (proof of concept) är lätt att motivera om den ställs mot risken att införa ett system som inte fungerar eller som inte fyller den kravspec som tagits fram. Se till att köra PoCen i produktionsmiljö om möjligt, av den enkla anledningen att det är viktigt att se hur produkten FAKTISKT inverkar på slutanvändarens och ITs arbetsmiljö. I de allra flesta fallen krävs inte speciellt mycket för att komma igång, det är lätt att gå från PoC till produktion och det är lätt att avveckla PoCen om det visar sig att produkten inte är något för er.

Där har du tre tips inför ert val av MDM-verktyg. Självklart kan tipsen även användas för andra typer av lösningar också, men jag ser nästan varje dag att det slarvas med ovanstående. Ytterligare ett litet tips, ta hjälp av någon. Att ta hjälp av någon med erfarenhet! Oavsett om det är en tillverkare, leverantör, anställd eller referensföretag så är det viktigt att lyssna på andras erfarenhet av en produkt. Där står Atea i en klass för sig, eftersom vi jobbar med samtliga stora tillverkare på marknaden OCH har erfarenhet av att införa deras produkter hos våra kunder. Lycka till i valet, och tveka inte att höra av dig till mig eller någon av mina kollegor om du har några frågor eller funderingar.

Mvh Simon