Nya förutsättningar för er som är påväg till, eller redan har rullat ut, Windows 10

2018-09-07

Igår kväll släppte Microsoft det som kan vara deras viktigaste bloggpost i år. Totalt innehöll den tre delar som på ett eller annat sätt kommer påverka hur din organisation hanterar ert migreringsprojekt till Windows 10 samt livscykelhanteringen av detsamma.

Simon Binder Principal Solutions Architect
  1. De två första nyheterna berörde nya verktyg som kommer att tillkännages på Microsoft Ignite i Orlando om ett par veckor. Desktop Analytics (som kommer ersätta Windows Analytics) samt Desktop App Assure. Det förstnämnda kommer använda sig av telemetridata och Machine Learning för att på ett effektivt sätt bygga upp en ringstruktur i form av pilotgrupper och distributionsgrupper för Windows-uppdateringar och nya Windows versioner. Det kommer även, likt Windows Analytics som redan idag är tillgänglig, ge en unik insikt i hur er Windows-miljö mår och fungerar.
  2. Desktop App Assure är en ny tjänst som kommer levereras av Microsofts FastTrack team och blir tillgänglig för organisationer som idag har licenser för Windows 10 Enterprise eller Education. Tjänsten innebär att ni som organisation, via FastTrack, kan få hjälp med inkompatibla applikationer som ni önskar migrera till Windows 10 eller till en ny version av Windows 10. Tjänsten blir tillgänglig i Europa från och med februari nästa år.
  3. Den tredje och riktigt stora nyheten är den som kanske är mest efterlängtad av många och som kommer få en stor inverkan på många organisationers Windows och Office strategi framöver, kanske även er?

Release info Windows 10

Från att tidigare ha supporterat varje ny version av Windows 10 i 18 månader, så kommer nu Microsoft att supportera varannan version i 18 respektive 30 månader. Från och med nästa version av Windows (1809 eller 18H2) som mest troligt släpps inom ett par veckor, kommer varje höstversion att supporteras i 30 månader. De Windows 10 versioner som släpps på våren kommer ha 18 månaders support. Rörigt? Absolut, det kan kännas så – men det ger faktiskt er organisation flera möjligheter än någonsin tidigare att välja en takt på era uppdateringar som passar just er. Dessutom, så utökas supporten på alla versioner av Windows 10 som idag supporteras (1607, 1703. 1709 och 1803) till 30 månader. Vilka nya datum som gäller kan ni hitta här.

Viktigt att notera är att 30 månaders support (både för nya och äldre versioner av Windows 10) enbart gäller om ni är licensierade för Enterprise eller Education. Använder ni Windows 10 Pro, så gäller fortfarande 18 månader för varje ny version.
Förutom Windows 10 så ändras även supportmöjligheterna för Windows 7, Windows 8.1, Windows Server 2016 och Office 2016 på olika sätt. En kort sammanfattning följer nedan:
  • Organisationer som fortfarande använder Windows 7 (som når end-of-life den 14 januari 2020) och har ett volymlicensavtal kommer ges möjlighet att för en kostnad per enhet köpa till ytterligare säkerhetsuppdateringar fram till januari 2023.
  • Office 365 ProPlus kommer supporteras på Windows 7 (med förlängd support enligt ovan) och Windows 8.1 till och med januari 2023 (tidigare var det datumet januari 2020).
  • Office 365 ProPlus kommer supporteras på Windows Server 2016 till och med oktober 2025.
  • Office 2016 kommer fram till och med oktober 2023 fortsättningsvis också kunna ansluta till Office 365 tjänster så som Exchange Online. Tidigare var tanken att den här möjligheten skulle upphöra 13 oktober 2020.

Varför gör Microsoft såhär?

Många organisationer som jag och mina kollegor har hjälpt med sin förflyttning till Windows 10 eller stöttat med införande av en process och metodik för Windows as a Service har sett stora fördelar med detta. Det har inte varit lätt, men slutresultatet har varit överväldigande positivt. Andra har uttryckt en stor oro och osäkerhet kring det nya sättet att hantera Windows, kring hur deras applikationer kommer uppföra sig och hur de skall hinna med. Microsoft har lyssnat och ändrat supporten för att minska pressen och stressen för de här organisationerna. De ges mer tid än tidigare att modernisera sig och komma ikapp med både operativsystem, applikationer och de mjukare förändringar som behöver ske. Detta är såklart positivt, och med de nya supportförutsättningar ges ni större möjligheter än någonsin tidigare att hitta en livscykel som passar er.

Så ta chansen att bli moderna, tiden, verktygen och möjligheterna finns och Atea hjälper såklart till på resan.

Har du frågor kring hur de här nyheterna påverkar er organisation, pågående eller planerade projekt eller vill ni veta mer om hur Atea kan hjälpa er till en modern IT-arbetsplats? Hör gärna av er till mig eller till er lokala Atea kontakt.