Konsten att gå stegvis fram eller "gapa inte efter för mycket".

2011-03-08

Det finns några enkla gyllene regler som baseras på vardagsförnuft när det gäller att förbättra sig, oavsett vad förbättringen i sig handlar om. Konstigt nog är det väldigt lätt att missa detta, både i privatliv och när det gäller arbetsrelaterade frågor.

En av mina fritidssysselsättningar är att styrketräna, det har jag gjort mer eller mindre frekvent under flera år nu. Något som aldrig felar är att det formligen exploderar av människor på gymmet under årets första månader för att sedan mattas ut vid April/Maj och återgå till en mer ”normal” nivå. År efter år återspelas exakt samma scenario.

Anledningen till detta är såklart alla nyårslöften och ambitionen att starta det nya året sundare. Tanken är god, men det falerar ofta på en väldigt viktig punkt.

Istället för att lägga upp sin träning efter rådande förutsättningar, sätta upp nåbara delmål och öka träningsdosen succesivt tvingar man sig själv att direkt köra 4-5 pass i veckan. Allt för att nå snabba och tydliga resultat! Vilket såklart resulterar i att man inte alls orkar hålla i tempot och helt enkelt lägger ner sin satsning på ett nytt, sundare leverne. Man går inte stegvis fram och gapar efter för mycket.

Vägen fram till resultat är snarare det motsatta, - börja det nya året med att exempelvis promenera någon gång i veckan. När man känner resultat av detta och kroppen har vant sig kan man lägga in något eller några lätta träningspass. Det är kontinuiteten som gör att man når framgång, och totalresultatet blir så mycket bättre om man promenerar några gånger per vecka under ett års tid, jämfört med att köra ett stenhårt trängschema under årets första veckor.

Tanken och resonemanget går att applicera på mängder av andra saker.

Intresset för självbetjäningsportaler är idag extremt stort. Genom att till en högre grad låta användare hantera sin arbetsplats själv sparar man både in väldigt mycket pengar samtidigt som man får en betydligt flexiblare och snabbt anpassningsbar klientmiljö. Införandet av en självbetjäningsportal bör dock förslagsvis ske på samma ”vardagsförnuftiga” sätt som träningsresonemanget ovan (självklart finns det undantag).

Att införa en portal som direkt hanterar ”allt”, kan i och för sig i vissa fall lyckas men kräver en extremt kompetent projektorganisation, mängder av resurser och dessutom stort engagemang av alla användare för att inte tala om ledningen i det aktuella företaget.

Ett mycket bättre sätt är att anpassa införandet till rådande förutsättningar, att sätta upp nåbara delmål och sedan bygga vidare för att förfina gradvis i tydliga steg. I just detta exemplet kan det innebära att först införa en tjänst som låter användarna beställa sina egna applikationer. När detta fungerar, - och användarna vant sig vid det nya arbetssättet kan man lägga till funktionalitet för att ominstallera sin egen dator, eller varför inte att kunna beställa ny hårdvara enligt företagets interna E-shop. Självklart kopplad direkt till Ateas Logistikcenter i Växjö så att beställningen sker helt automatiskt från kundens egna system utan någon som helst handpåläggning Smile

Precis som ovan blir totalresultatet, - och i detta fall den ekonomiska vinsten, så mycket bättre om man implementerat en lösning som låter användarna själva hantera de vanligaste uppgifterna till en början och detta verkligen fungerar, istället för ett i värsta fall kanske havererat projekt där man försökt ta ett helhetsgrepp över alla tänkbara tjänster direkt.