Håll reda på dina uppgifter med Microsoft To-Do

2017-05-04

Med Microsofts nya förhandsversion av To-Do kan man på ett enkelt sätt hålla reda på sina uppgifter.

Daniel Aldén Seniorkonsult inom Produktivitet

På arbetsplatsen arbetar man vanligtvis i Outlook och skapar upp sina uppgifter. Nu kan man med hjälp av To-Do appen nå dessa även via en applikation på olika enheter. Detta gör att man enklare kommer åt och kan hantera sina uppgifter.

Vi har testat denna nya app och den är väldigt enkel att komma igång och att använda

I dagsläget kan man nå tjänsten både via ett vanligt Microsoft-live konto samt Office365 konto. Det finns fortfarande vissa begränsningar i ett Office 365 konto genom att inloggningar till webbsidan som motsvarar apparna inte än är tillgänglig för Office365 användare. Detta stöd kommer inom kort.

Vid inloggningen kommer man till "Min dag" där man kan tagga fram aktiviteter från sina listor i To-Do som är synkade till Outlook i Office365. Skapar man upp nya listor syns de även i Office365. På detta vis kan man administrera aktiviteterna via både appen eller Outlook-klienten som finns i Microsoft Office365.

På en aktivitet kan man lägga påminnelse och förfallodatum samt en anteckning

Förändringarna man kan göra idag är att skapa listor, döpa om de samt sortera i olika ordningar. Det går även att ändra tema i appen. När man bockat av en uppgift läggs den automatiskt som slutförd vilken man även kan visa i efterhand.

Ni kan se mer på Microsoft introduktionsvideo. 

To-Do är en ersättare för Wunderlist som Microsoft köpte upp för ca 2 år sedan

Det är samma utvecklare som skapade Wunderlist som nu skapat To-Do. Målet är att To-Do uppdateras löpande med nya funktioner och ska innehålla samma stöd som Wunderlist har idag.

Det finns fortfarande saker man saknar men de sakerna står också högt upp på Microsoft Uservoice (https://todo.uservoice.com) vilket är Microsofts forum för önskemål om nya funktioner. Några exempel nedan.

  • Deluppgifter (subtask)
  • Dela uppgifterna med andra
  • Flaggade e-post till uppgifter 

I dagsläget finns där heller inget stöd för synkning mot Planner i Office365. Detta är något som också står högt upp bland önskemål om nya funktioner.

Innan To-Do är redo för produktion kommer säker många nya funktioner vara på plats. Kom igång och börja testa den redan idag. Ni kan läsa mer på den officiella bloggposten från Microsoft.

https://blogs.office.com/2017/04/19/introducing-microsoft-to-do-now-available-in-preview/