Framtidens användare är något att ta sikte på redan nu!

2011-02-14

Jag blir både imponerad och lite bekymrad när jag ser min dotter på drygt 4 år närma sig köksbordet där min Iphone ligger; med sina små fingrar låser hon enkelt upp skärmen, bläddrar fram till sin spelmapp och öppnar ”Cut the rope” för att sedan spendera några minuter med detta tankespel medan hon väntar på middagen. ”Pappa -  det här spelet är coolt!”

Jag har tidigare trott att den största skillnaden mellan generationer när det gäller IT var typexemplet på den mellan mig och mina föräldrar. Jag växte ju upp just när persondatorn kom, och att lära mamma som inte till daglig dags arbetar med datorer i sitt jobb att maila eller skriva ett dokument i Word har tagit.. några år. Tar jag nu ett steg tillbaka och funderar på hur stor skillnad det faktiskt är mellan min fyraåring och mig själv när jag var i hennes ålder, inser jag att jag verkligen varit fel ute. I kombination med att tekniken rasar framåt, blir mer tillgänglig och dessutom enklare att använda lär glappet öka för varje generationsbryt. Även om jag var med när persondatorn blev just en persondator.

Det är inget nytt att kraven som morgondagens användare kommer ställa på sin arbetsplats och verktyg lär öka, det är alla tämligen överens om.  Däremot är det inte helt vanligt att det finns framtaget en strategi för att verkligen kunna möta dessa nya krav på ett flexibelt sätt. Att det finns en målbild uppsatt som man strategiskt, vid varje investering, arbetar för att komma närmare. Detta är en resa man bör påbörja nu, för morgondagens användare och nyanställda kommer inte om fem år - utan imorgon och dagen efter det.

Tänk det företag som varit så framsynta att de redan nu har mött många av dessa krav – en miljö som tillåter och framförallt hanterar nyttjande av olika smartphones, där användaren själv kan beställa den programvara de anser sig behöva, där arbete möjliggörs oavsett var man sitter eller vilket verktyg man arbetar med, som förstår vikten av alla nya sociala medier... Då pratar vi om ett företag som lär attrahera ny personal. Och den personalen kommer helt säkert hjälpa detta bolag att ytterligare utveckla sig mot sin målbild.