Förseningar och "du har ju hela helgen på dig"...

2011-06-20

 

Tänkte återknyta till ett tidigare inlägg där jag berörde att sitta fast på tåget. Jag reser en hel del i mitt jobb (jag vet, ironiskt nog är det så) och inte en resa utan att jag hör synpunkter på hur det funkar.

Under vintern var det snö, senast var det aska från Island. Det som fascinerar mig är att när man frågar varför de måste resa så är det oftast ett möte eller två som är skälet.

Om man fortsätter diskussionen och frågar hur mycket tid folk lägger på att resa till och från möten så är det slående hur de svarar. De flesta inser inte hur mycket det inkräktar på den effektiva arbetstiden, för att inte tala om privatlivet.

De flesta löser arbetet på samma sätt som jag just nu, genom att sitta sent i lobbyn på hotellet och jobba. Ännu värre är det när man låter det ta tid från familjen. Som jag ser det är det förlorad tid med mina nära och kära som jag aldrig får tillbaka.

Jag läste för en tid sen igenom en artikel i en tidning riktad mot chefer som berörde hur vanligt det är bland chefer att man jobbar under helgen. Newsflash, det är lika vanligt bland vanliga tjänstemän men ok. Har vi verkligen blivit så ineffektiva att vi inte längre klarar att göra en 40 timmars vecka på 40 timmar? Eller är det något annat som orsakar detta?

Kommunikation är ett fascinerande område att jobba inom, vi kan idag erbjuda lösningar som kan minimera resandet och effektivisera din vardag. De flesta av våra kunder som satsat kan vittna om vilka framsteg tekniken tagit kvalitetsmässigt och hur det hjälpt dem.

Tekniken har länge varit dyr och även om det blivit billigare så kan man vid första anblick tycka att det fortfarande är det. Men om man räknar på de faktiska kostnaderna som man redan har när anställda får flaxa runt i förlorad arbetstid etc så brukar insikten bli en annan.

Somliga kan invända och säga något i stil med "Vi köpte ett system för ett par år sedan och det användes knappt" och visst låter det som en dyr erfarenhet. Men varför användes det inte?

Oavsett hur mycket vi effektiviserar så är det slutligen upp till användarna att ändra sina vanor och det är upp till mig och mina kollegor i branschen att hjälpa Er uppnå detta genom att förse Er med bra lösningar som är enkla att använda. Detta är något vi på Atea eftersträvar i alla lägen för i slutändan är det Er framgång i implementationen och användandet som avgör om Ni kommer fortsätta att investera i tekniken.

Vill Ni pröva på? Kontakta oss på Atea AVK så skall vi nog tillsammans kunna komma fram till en lösning.