En riktigt bra lösning ska inte märkas!

2018-02-07

En riktigt bra lösning ska inte märkas utan bara göra din vardagssituation bättre och enklare! Det här är en mening som fortfarande ringer i mina öron så här några dagar efter det att Cisco Live i Barcelona avslutats och som ganska bra beskriver det som Cisco strävar mot inom samverkansområdet.

Att bland över 750 olika sessioner, demos och labbar hitta och välja ut det man vill gå på är en utmaning i sig. På det hinna med att träffa relevanta utställare bland de flera hundra som fanns på plats så blir det lätt lite rörigt i kolan. När jag satte mig ner och tittade tillbaka på det jag fått lära mig så inser jag att jag trots all överflöd av information fått med mig en hel del matnyttigt från Cisco Live i Barcelona som jag skulle vilja dela med mig av. 

Ett genomgående tema, oavsett område, är intelligens, som Cisco bygger in i alla sina lösningar. "The age of intelligence" är deras strategi mot 2025. Det gäller även samverkansområdet där de pratar om intelligenta möten och vill bygga en plattform som ska kunna analysera data, läsa ut avsikt och uppsåt och utifrån detta automatisera olika händelser. Ett exempel på det kan vara att när en användare kliver in i ett mötesrum så används ansiktsigenkänning för att identifiera vem personen är. Det görs ett uppslag mot användarens kalender för att se om han/hon har något möte inbokat. Om så är fallet ansluter systemet automatiskt till mötet utan att användaren behöver göra något. Det vi sett hos många kunder är att det här med tekniken är en tröskel hos många användare för att ta åt sig ny teknik. Med den här typen av lösning skulle vi radikalt kunna förenkla de tekniska aspekterna runt distansmöten och få ett bättre mottagande hos användarna.

Spark-plattformen kommer vara bärare av alla dessa nya funktioner vilket gör att om du vill nyttja dem så krävs att dina enheter kopplas mot sparkmolnet. En intressanta funktion de byggt in i spark, och som vi fick se, var personräknare (People count) som kan se hur många personer som finns i mötesrummet och även identifiera var och en av dem. Den här informationen kan du sedan använda till väldigt många olika saker som t.ex. att styra värme/ventilation beroende på hur många som är i rummet. Du kan också få namnen på alla som är med i mötet presenterade direkt på skärmen vilket kan vara till stor hjälp om ni inte känner varandra sedan tidigare. Här sätter bara fantasin begränsningen på vad man kan använda den här informationen till. En annan bra funktion är att de kan filtrera bort bakgrundsljud som t.ex. tangentbord och andra ljud som inte hör hemma i mötet.

På spark-sidan kommer även en hel del andra intressanta funktioner för att göra vår vardag enklare. Det kommer bl.a. en inspelningsfunktion till spark som sparar videon direkt i spark-rummet. Det kommer också att bli möjligt att skriva kommentarer direkt på bilder och skärmdelning i ett sparkmöte. Mötesplattformen för Spark kommer framöver att ligga i Webex och på det sättet sy ihop dessa två miljöer. Utöver detta så finns det så mycket mer jag skulle vilja berätta om, men det skulle bli allt för långt. Det som blivit tydligare är dock att Cisco satsar stort på användarupplevelsen och att så långt det är möjligt kunna ersätta det fysiska mötet med ett på distans. Ni som idag inte har en "riktig" lösning för distansmöten eller resfria möten vill jag verkligen utmana att börja titta på det. Det finns otroligt mycket pengar att spara för en organisation som finns på flera orter eller har många möten med kunder och leverantörer utanför den egna orten. Det handlar dock inte bara om att spara pengar på resor och miljö utan även om att använda tiden bättre och öka produktiviteten.

Vi på Atea har en tjänst som heter just "Resfria möten" där vi kan hjälpa dig i resan framåt mot en bättre mötesupplevelse och hjälpa dig med att få med användarna på tåget. Tveka inte att kontakta oss så kan vi visa dig hur dessa verktyg skulle kunna hjälpa er verksamhet.