Betala trådlöst via mobilen med Samsung Pay

2017-05-04

Att betala med sin mobiltelefon är inget som är särskilt nytt, vi som konsumenter har under ett par år kunnat nyttjat tredjepartslösningar från olika leverantörer för att ersätta det traditionella betalkortet och bli mer mobila, Samsung Pay är dock den första lösningen som är integrerad i mobilen från start. Tjänsten lämnade beta-stadiet förra veckan och stödjer nu den svenska marknaden. Jag har testat hur det fungerar.

Emil Åbrink Affärsutvecklare

 

En stor fördel med Samsung Pay är att tekniken redan idag fungerar med i stort sätt alla befintliga betalterminaler utan att butiken eller återförsäljaren måste komplettera med extra hårdvara. Detta är något som har gjort att andra lösningar på marknaden, som endast använder NFC* eller liknande teknik, har haft svårt accepteras av butikskedjor då nyare betalterminaler måste köpas in alternativt komplettera med NFC-hårdvara. Flödet för att ta betalt och att betala är identiskt som att betala med kort med undantaget att du som konsument håller mobiltelefonen över betalterminalen istället för det fysiska kortet.

*Samsung Pay använder sig av NFC men även sin patenterade MST-lösning (Magnetic Secure Transmission)

Enkelt att komma igång och att använda

Till vardags använder jag en Apple iPhone men trots det så tycker jag att det var otroligt enkelt att komma igång. Efter den vanliga uppstartsguiden, som man normalt går igenom när en ny enhet startar upp, var det bara att klicka på appen ”Samsung Pay” och följa instruktionerna. Man fick välja om man vill använda sig av sitt fingeravtryck, scanna in sitt kort* och rita en signatur. Sedan var det bara att börja använda tjänsten.

 

*Idag är följande banker supporterade: Eurocard, SAS, SEB, Handelsbanken, Nordea och Rikskuponger.

 

Under perioden har jag fått låna en Samsung S7 och har vid samtliga tillfällen använt mobiltelefonen när jag har konsumerat något. Jag måste erkänna, innan jag började använda Samsung Pay var jag väldigt skeptiskt till att det skulle fungera så bra som det har gjort. Samtliga betalterminaler jag har använt så har det fungerat utan problem utom vid ett tillfälle, vilket jag tycker är ett väldigt bra betyg.

Kontinuerliga uppdateringar

Precis som all mjukvara nuförtiden sker det konstant vidareutveckling av både funktioner och innehåll. En uppdatering som kom under min testperiod var bland annat stöd för att lägga till medlemskort, man har med andra ord möjlighet att alltid ha få sina medlemskort digitala och alltid redo, och listan av supporterade medlemskort ökar regelbundet. En annan funktion var stöd för att sammankoppla mobiltelefonen och Samsung Pay med deras smarta klocka Gear S3. Något som jag tyvärr inte hade möjlighet att prova.

Supporterade modeller

Kravet för att kunna använda sig av Samsung Pay är dels att man måste ha en bank som supporterar lösningen (komplett lista finns här) men det finns också ett krav på att man måste ha en modell som supporterar MST (Magnetic Secure Transmission) eller NFC. MST är en patenterad lösning från Samsung vilket gör att mobilen kan kommunicera med i stort sett alla befintliga betalterminaler utan att använda NFC. Givetvis använder Samsung Pay NFC i de fall som betalterminalen supporterar det. De modeller som idag supporterar Samsung Pay är:

  • Galaxy A5 (2016 och 2017)
  • Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge
  • Galaxy S8 och Galaxy S8 Plus
  • Gear S3

Ändrat beteende

Man skaffar sig nya beroenden och vanor som man snabbt vänjer sig vid när tekniken förenklar vardagen och Samsung Pay är något som jag personligen kommer att sakna nu när testperioden är slut och jag får gå tillbaka till min iPhone. En sak är säker, jag är övertygad om att mobilen kommer att ersätta de fysiska korten och Samsung gör ett strålande jobb. Ska bli väldigt intressant att testa Apple Pay och Android Pay när dessa tekniker väl lanseras i Sverige.

 

Vill du veta mer om Samsung Pay eller Mobilitet generellt kan du vända dig till undertecknad alternativt din kontaktperson på Atea så berättar vi mer.