"Assa & Dissa"

2011-05-02

Katarina Gullstrand Affärsutvecklare

Var på en inspirerande föreläsning med Mia Törnblom för ett tag sen och där lärde jag mig bland annat några nya saker som jag tog till mig:

  1. Begreppen Assa och Dissa
  2. 8 - 1 = 0 (matte har aldrig varit min starka sida, men här reagerade till och med jag...)

Det här blogginlägget kommer handla om Assa och Dissa och i mitt nästa inlägg skriver jag om att 8-1=0.

Assa och dissa handlar om att förstärka positiva känslor genom att associera den positiva känslan med en gest eller ett beteende respektive dissa negativa känslor.
När vi gjort någonting bra bör vi förstärka den positiva känslan för att hjärnan lättare ska plocka fram den känslan nästa gång vi ska göra samma sak.

När vi däremot gjort någonting som vi inte är så nöjda med ska vi dissa det. Nästa gång du ska göra samma sak har hjärnan nämligen en tendens att plocka fram den känsla du hade förra gången du gjorde den saken. Och har man redan innan man utför någonting en negativ känsla så är förutsättningarna för att det ska bli bra inte så stora.

Tänk på alla idrottsstjärnor; Anjas säl, Brolins hoppsnurra, Kenneth Anderssons pekfingrar, Henrik Larssons tunga - det är exempel på att assa när man gjort någonting bra. Man förstärker den positiva känslan genom att även utföra någonting samtidigt.

Alla bör alltså ha en segergest!
Det räcker inte att tänka "Yes, jag har skrivit en jättebra projektdefinition" (om vi överhuvudtaget kostar på oss att tänka så…). Vi bör även, samtidigt som vi tänker det, göra en segergest.

Så skaffa er en segergest! Tänk vad kul vi kommer ha på kontoret/i butiken/hemma när vi helt plötsligt ser olika spontana segergester (kanske Sälen på Maxi kan vara svår att utföra, men det hade varit kul).

Samtidigt gör vi att förutsättningarna för att återigen göra samma sak minst lika bra ökar.