Arga Snickaren - om konsultmannaskap

2012-07-05

Ibland när jag kommer ut till en kund känner jag mig som Arga Snickaren. Du vet den där snubben som dundrar in nånstans där någon annan har lagt ner hela sitt hjärta och själ under massor av år, och efter två minuter ifrågasätter allt dom gjort, 'ifrågasätta' husinnehavarna och fäller kommentarer av typen ´varför hänger det där eluttaget löst? Det tar 2 minuter att fixa och du har haft 7 år på dig! Nu fixar vi det, på momangen!'.

Att ifrågasätta någon är det såklart ingen som vill göra. Speciellt som konsult kan det ha förödande konsekvenser. :-) 

Men samtidigt så är det min förbaskade skyldighet att säga vad jag tycker när jag ser något som ser konstigt ut. Kunden betalar för min kompetens och tycker jag att någonting är galet så ska jag påpeka det. Och i det fallet kan gränsen mellan 'att hjälpa' och 'att ifrågasätta' vara hårfin. Den hårfina gränsen hanteras med konsultens bästa verktyg: fingertoppskänsla. Om detta verktyg sitter i verktygsbältet och är nyslipat. Annars är det jobbigt.

Det är väldigt lätt hänt att se något tokigt och inte överhuvudtaget förstå varför man kan ha gjort något så tokigt i sin miljö. Detta kan dock ha många olika orsaker som inte framgår vid första anblicken. 

Framför allt måste jag som konsult tänka på att jag jobbar hela dagarna med mitt lilla område och kan det bra medan kunden förmodligen har ansvar för ett betydligt bredare spektra av tekniker (servrar, klienter, mjukvaror, system osv…). Och att de där 2 minutrarna som behövs för att åtgärda en liten tokighet helt enkelt är väldigt svåra att hitta för honom/henne.

Sen kanske inte ens kunden har sett att 'det där eluttaget hänger löst'. Man blir lätt hemmablind. Eller så har kunden sett det men vet helt enkelt inte om att 'det är farligt att ha det så'.

Och det är såklart här vi som konsulter kommer in i bilden. Vi ska tillföra någonting med vår kompetens. Och kunden uppskattar i stort sett alltid att vi knuffar honom/henne i rätt riktning eller upplyser om förbättringsmöjligheter.

Ibland när jag känner mig som Arga Snickaren så blir jag faktiskt förvånad över att inte kunden bryter ihop och/eller är på väg att klippa till mig, så som ibland händer i TV-programmet. Vid de tillfällena ställer jag ofta mig själv frågan 'Skulle jag sagt det där, på det där sättet? Eller gick jag för långt?'. Men även vid de tillfällena får jag oftast positiva reaktioner från kunden. Han/hon uppskattar verkligen det jag bidrar med.

Men samtidigt måste jag påminna mig själv då och då att inte gå på för hårt. Att inte 'rub it in' eller 'lägga näsan i blöt'. Oftast går det bra, men även jag gör misstag. Det handlar om människor - kommunikation mellan människor. Och några sagda ord kan misstolkas. Ej sagda ord kan tolkas in. Precis som kroppsspråk och sättet att säga en sak på kan vara väl så viktig som vad som verkligen sägs.

Till dig som konsultkollega vill jag verkligen rekommendera att du ser till att din fingertoppskänsla är med i konsultväskan och att den har nyladdade batterier.

Till dig som kund: Om en konsult gör något bra, berätta det för folk. Om en konsult gör något dåligt, berätta det för konsulten! För det är bara genom att få feedback som vi som konsulter kan fintrimma vårt konsultmannaskap. Och det är det konsultmannaskapet handlar om - kommunikation mellan människor.