Alla måste få varsin

2011-10-19

Vi som jobbar med elevdatorer på Atea tycker om att träffa verksamheterna ute i en kommun, och då pratar jag först och främst om skolor. Anledningen till att vi tycker om det är att vi upptäcker fantastiska saker.

Skolor och kommuner genomför satsningar på elevdatorer och 1-till-1 projekt av olika skäl. Det är i alla fall min erfarenhet. Det kan vara för att bygga upp digital kompetens, effektivisera lärarnas jobb, ”värva” elever etc. Vi tror det är bra om satsningen bottnar i ett skolutveklingsperspektiv. För är det så, då händer dem där fantastiska sakerna som vi tycker om. Då handlar inte en dator om teknik eller IT. Då blir datorn ett verktyg för ett modernt lärande i en global värld. Datorn blir då en så pass viktig del i lärandet för eleverna så en skolgång utan en egen dator blir otänkbar. På samma sätt som om du som läser detta, skulle utföra ditt jobb utan en dator. Det är faktiskt otänkbart.

Skolutvecklingsperspektivet är viktigt på så sätt att undervisningen i en skola måste förändras i samma stund som alla på skolan har en dator i lärandet. För fortsätter undervisningen på skolan precis som vanligt kommer inte datorn att användas till något annat än en skrivmaskin och skrivmaskin är inte skolutveckling. Detta eftersom de frågor och arbetsuppgifter man fick tidigare inte var avsedda för att kunna ”googla svaret”. Frågorna och arbetsuppgifterna måste därför omformuleras. Omformuleras på ett sådant sätt att vi bygger elevernas kompetenser som de kommer att behöva i framtidens samhälle. Eu har dessutom gjort det ganska bekvämt för oss och hjälpt till att definiera dessa. De kallas alltså EUs Nyckelkompetenser. Känner du till dessa? Det är dessa kompetenser som kommer göra att våra barn kommer kunna konkurrera på framtidens arbetsmarknad. Det är dessa kompetenser som våra barn skall få möjlighet att utveckla och förbättra i en svensk skola. Observera att alltså maskinskrivning inte en framtidskompetens.

Av denna anledning (och även flera) flyger Atea hit den främsta forskaren på detta område i världen. Ruben Puentedura. En forskare som fullkomligt har absorberats av skolutveckling i 1-till-1 miljö och har bidragit väldigt mycket till skolutveckling i allmänhet.

Så glöm inte nu snälla Sverige - gör 1-till-1 satsningen från ett skolutvecklingsperspektiv, fortsätt att inspirera mig och mina kollegor när vi är ute och träffar skolor och kom gärna och lyssna på vår vän Ruben Puentedura i Stockholm, Malmö och Göteborg i slutet på november.

Länkar att läsa mer på: