LIS är den del av ledningssystemet som styr informationssäkerheten i verksamheten. LIS grundar sig på den globala standarden i ISO/IEC 27000-serien som omfattar informationssäkerhet, riskanalyser, fysisk, teknisk och organisatorisk säkerhet. Det innebär att metodiken är dokumenterad, etablerad och accepterad av experter inom området samt att den kontinuerligt uppdateras.
LIS består av flera områden som bidrar till att det systematiska informationssäkerhetsarbetet förbättras.
Ledningens engagemang och resurser från avdelningen är förutsättningarna för ett lyckat införande samt att målbilden är realistisk.
Atea har kunskap, erfarenhet och möjlighet att hjälpa er inom följande områden:
Förutsättningar för ett lyckat införande är att målbilden är realistisk och accepterad samt att ni har ledningens engagemang samt resurser från avdelningen.
Vi gör detta tillsammans med er i verksamheten i projektform och ser till att ni får tillgång till kompetenser inom området utifrån projektets faser.
Steg 1 - Förbereda
Steg 2 - Analysera
Steg 3 - Utforma
Steg 4 - Införa
Steg 5 - Förbättra
Steg 6 - Följa upp