Talare och workshopledare

Denna sida uppdateras löpande med nya spännande och intressanta föreläsare.

Rosemary Luckin

UCL Professor

Rosemary Luckin is a UCL Professor whose research involves blending theories from the learning sciences with techniques from Artificial Intelligence (AI). She is author of ‘Machine Learning and Human Intelligence: the future of education in the 21st century’ (2018), and Director of EDUCATE: a London hub for Educational Technology StartUps.

Anne Bamford

Professor of education

Professor Anne Bamford has many titles and strings on her lyre. Among other things, she is the head of the International Research Agency and the Education Commission. Anne has been recognized internationally for her studies on creativity and innovation, social impact and diversity. She is also a researcher for UNESCO and in this role has conducted major national impact assessments and evaluations for the governments of Denmark, the Netherlands, Belgium, Iceland, Hong Kong, Ireland and Norway.

Michelle Zimmerman

Doctor of philosophy, learning science and human development

Michelle Zimmerman, author of “Teaching AI: Exploring New Frontiers for Learning” received her PhD in Learning Sciences and Human Development from University of Washington, College of Education. 

With 12 years of conducting original research at the intersection of technology and socio-cultural perspective, and implementing research into practice, she has also served on the University of Washington, College of Education Advisory Board, and adjunct at Concordia University. 18 years in the classroom (ages 3-16), her students gained international recognition through global school visits hosting Ministries of Education and Delegates at Renton Prep from China, Pakistan, Serbia, Australia, UK, Japan, Brazil, France, Germany, Taiwan, Korea, New Zealand, Wales, Finland, Netherlands, U.S.A among others.

She is published in Springer’s International Human-Computer Interaction Series and press such as VentureBeat, and Forbes. She has collaborated with industry leaders from Pixar to Lockheed Martin, Valve, and Scientific American. 

Bruce Jepsen

Principal, Te Akau ki Papamoa

Bruce Jepsen is Tumuaki (Principal) of Te Akau ki Papamoa, a state primary school with 720 students in the sunny Bay of Plenty North Island, New Zealand. New Zealand’s first Apple Distinguished Primary School, whose 1:1 iPad implementation has been globally recognised for infusing creativity, innovation and highly effective pedagogy to nurture the solution seekers and leaders of the future.

Susanne Kjällander

Filosofie doktor i didaktik

Susanne Kjällander, Filosofie doktor i didaktik samt lektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms Universitet. Författare, föreläsare samt lärarutbildare.

Susanne har forskat om elevers lärande och lärares didaktiska design i digitala lärmiljöer i 15 år och varit vetenskaplig ledare för flera forskningsprojekt om digitalisering i utbildning. Hon har varit med och tagit fram nya styrdokument samt är aktuell med flera forskningsrapporter och tre nya böcker: Didaktik i omvandlingen tid, Programmering och digital kompetens i grundskolan samt Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund.

Föreläsningen tar ett ordentligt grepp om begreppet ”adekvat digital kompetens” och dess tre delmål med fokus på elever, rektorer och lärare. I föreläsningen delar hon med många illustrativa empiriska exempel med sig av sin forskning och diskuterar åtta vanligt förekommande påståenden om barn och digitalisering. Föreläsningen presenterar även förändringsledarskap i en digitaliserad skola/förskola och lyfter några punkter om ett förändrat mindset.

Anders Boman

Enhetschef för Nationella prov, Skolverket

Digitaliseringen av de nationella proven - plogen för den svenska skolans digitalisering.

Anders kommer att berätta om Skolverkets planering och status för projektet Digitalisering av de nationella proven. Han kommer framför allt att fokusera på de förväntningar som riktas mot huvudmän och skolor, samt vad som behöver finnas på plats inför att de digitala proven äger rum.

Peter Falk

Chef för Affärsutveckling och Innovation, Atea

Peter Falk brinner för förändring. Allting förändras; världen, hur vi arbetar, hur vi lever. Även teknologin utvecklas och förändras, vilket passar Atea bra. Vår mission är att bygga Sverige med IT, där vi leder den digitala transformationen med AI, IoT, säkerhet, VR/AR och förändringsledning. Under denna föreläsning kommer Peter att dela sina framtidsspaningar för en bransch i ständig utveckling och förändring.

Matilda Westerman

Moderator

Matilda Westerman är fd. stabschef på Utbildningsdepartementet och har tidigare arbetat som pressekreterare till Gustav Fridolin. Hon har även arbetat som projektledare och pressekreterare på Lärarförbundet. 
Matilda föreläser om ledarskap och kommunikation och modererar seminarier om allt från skolan till kulturpolitik, via miljöfrågor och barns rättigheter.

Leo Razzak

Föreläsare och skådespelare

Leo Razzak berörde hela Sverige med sin berättelse i sitt sommarprat 2013. Redan då räknades han som en av Sveriges främsta talare.

Sedan dess har han examinerat som producent vid Stockholms dramatiska Institut och etablerat sig på den svenska filmscenen genom huvudrollen i TV4s tv-serie Torpederna. Han har även medverkat i Bonusfamiljen och Solsidan. Senast gjorde Leo sin regidebut med dokumentärfilmen Zlatan - för Sverige i tiden där han rör vid stora frågor som identitet, nationalitet och nyckeln till framgång.

Leo Razzak har en lång erfarenhet av branschen. Han har talat på de flesta av de stora scenerna bl.a. Stora chefsdagen, HR-dagarna, Socionomdagarna. Han har även modererat många stora evenemang så som SVT:s valdebatt, Gyllene Hjulet, Prins Daniels Fellowship och Europas största finansevent Börshajen Academy. 

Till vardags driver Leo tillväxthubben Värmeverket där han samlar sina bolags engagemang. Leo är grundare och delägare i bl.a. Diemonde, Hempur och Juma In-pak. Han är också ambassadör för Cancerfonden.

Leo har en viktigt förmåga av att kunna anpassa sig till behoven för varje enskilt tillfälle. Hans huvudfokus ligger kring Ledarskap, Entreprenörskap och Mångfald. Alltid med ett lösningsorienterat fokus och med en garanti - Ingen lämnar föreläsningen oberörd.

Les Foltos

Director, Peer- Ed

Les Foltos is the director of education and innovation within Peer-Ed. "Teachers are better together!" is a quote by Les Foltos. All over the world, teachers and school leaders have been captured by Les Foltos techniques for effective college guidance. In his TED talk (2011), he talks about the model that has been implemented in 40 countries with very good results. In the book "Peer Coaching - Unlocking the Power of Collaboration" he describes how college counselors can be an important part of supporting and developing teaching and learning according to 21st Century Skills.

Natalie Wiklund Varala

Verksamhetsutvecklare, Atea

Natalie är en engagerad och nyfiken verksamhetsutvecklare som utbildar och inspirerar pedagoger från förskola till gymnasiet. Hon har en bakgrund som grundskolelärare och förstelärare inom IKT. Natalie ser att digitala verktyg ger större möjlighet till kreativa sätt att utveckla lärandet och vill möjliggöra olika uttryckssätt och drivkrafter för barn, elever och pedagoger inom skola.

Abdul Chohan

Director of Development, The Olive Tree Education Trust

Abdul Chyohan is a teacher of 17 years and a school leader based in the UK. He is known for his pioneering work on mobile based learning at Essa Academy, Bolton, UK. Since then he has worked with a number of international educational organisations as well as devising learning strategies based on mobile technology platforms.

Currently he is the Director of Development for the The Olive Tree Education Trust in Bolton, UK. In addition to this he is also the Director of ThinkSimple Ltd which is a thought leadership organisation that provides support to schools and Ministries of Education, in terms of Vision and implementation. Abdul also co-founded the very successful ‘Olive Tree Primary Free School’ in Bolton, UK that utilises the same mobile based learning approaches.

Lars Lingman

Utbildningsstrateg, RISE

Lars Lingman är utbildningsstrateg och projektledare på det statliga forskningsinstitutet RISE. Inom RISE kompetensplattform Digitalisering och Lärande projektleder han bland annat det Vinnovafinansierade projektet IoT Hubb Skola (Internet of Things) och stöttar skolor, organisationer samt företag i arbetet med digitalisering. Lars har lång erfarenhet som skolledare och även som ledare på huvudmannanivå, alltid med en viss inriktning på digitalisering och förändringsarbete. Innan RISE var Lars tre år på Skolverket som undervisningsråd med inriktning på digitalisering och ledarskap.

Tina Tegnér

Verksamhetsutvecklare, Atea

Tina är en driven verksamhetsutvecklare som under många är arbetat med utbildning kopplat till nya verktyg för lärande, där hon coachat såväl pedagoger som skolledare. Hon har en bakgrund som skolutvecklare, mediepedagog, lärare och förskollärare. Tina är övertygad om att digitala verktyg ökar möjligheten för lärande med kreativitet, engagemang och kollaboration i fokus.

Sara Lundberg

Utvecklingschef, Uppsala grundskolor

Sara Lundberg är utvecklingschef i Uppsala grundskolor, legitimerad lärare och med en rektorsnål på kavajslaget. Digitaliseringens genomslag mattas inte av utan fortsätter tvärt om att öka, det livslånga lärandet har aldrig varit mer aktuellt. Men hur skapar vi hållbarhet när vi ständigt är i förändring? Vad betyder livslångt lärande och vilka möjligheter ger digitaliseringen? Vad krävs av framtidens ledare och medarbetare?

Transformationen som ska ske står vi människor för, inte tekniken. För att lyckas med förändring i en värld där informationsflödet rusar måste vi i högre utsträckning än tidigare arbeta tillsammans. Men hur kan detta tillsammansarbete se ut i praktiken? 
Sara kommer att visa på hur Uppsala grundskolor tänker kring detta och ge er möjlighet att fundera över vad tillsammans betyder för dig och din organisation - nu och framtiden. 

Jerker Porat

Lärinspiratör Microsoft

Jerker Porat är legitimerad lärare som sedan 2015 jobbar i Microsofts skolteam. Han har stor erfarenhet av besök på skolor runtomkring hela Sverige och brinner för alla ska få utvecklas så långt man kan.

Anna Robertsson Hallberg

Verksamhetsutvecklare, Atea

Anna har jobbat många år med skolutveckling, senast som central IKT-utvecklare i kommunal verksamhet från förskola till komvux. Anna har en bakgrund som skolledare, speciallärare och lärare. Hon brinner särskilt för digitalisering av skola och förskola och ser fram emot att inspirera och engagera er kring digitalisering av era verksamheter.

Jesper Levallius

Legitimerad lärare & IKT-strateg

Jesper Levallius är legitimerad lärare och arbetar som IKT-strateg i Lunds kommun. Han har lång erfarenhet av hantering av iPads i skola och arbetar även som konsult där han hjälper andra skolor och kommuner med hanteringen av sina apple produkter och även workshops i hur man som pedagog får det mesta utav tekniken i sitt klassrum.

Niclas Jönsson

Verksamhetsutvecklare, Atea

Niclas har lång erfarenhet av skolutveckling, senast som rektor i både kommunal och fristående verksamhet. Han brinner förstås särskilt för digitalisering av skola och förskola och ser fram emot att bidra med sin kompetens kring utbildning och lärande.

Jordan Chrysafidis

General Manager, Education Device Sales, Microsoft

Jordan Chrysafidis is General Manager, WW Education Devices Sales of Microsoft Corp.’s Consumer and Device Sales group.  Jordan and his team are responsible for defining and executing WW strategies, programs and campaigns with original equipment manufacturers (OEMs) to drive sales of OEM devices and Microsoft Education solutions. Jordan also oversees all sales and marketing through the OEM distribution and reseller channel.

Annika Agélii Genlott

Projektledare, SKR

Annika var i SKRs överenskommelse med regeringen 2018-2019 projektansvarig på SKR för arbetet med den nationella handlingsplanen – skolDigiplan - som överlämnades till regeringen den 18 mars 2019. Annika arbetar nu vidare med det uppföljande arbetet kring de nationella initiativen och stöd för huvudmännens arbete inom digitalisering. Utöver det forskar Annika vid Örebro universitet kring förändringsledning och digitalisering i offentlig verksamhet.

Patrik Glad

Verksamhetsutvecklare, Atea

Patrik är en nytänkande verksamhetsutvecklare som inspirerar och engagerar pedagoger i skola och förskola. Han har en bakgrund som lärare, it-pedagog och IKT-utvecklare. Patrik utforskar gärna hur it och programmering kan kombineras med teoretiska ämnen på ett lustfyllt sätt som utmanar tanken.

Hanna Oreborg

Processledare, Gleerups

Hanna brinner för skolutveckling och alla elevers rätt till en likvärdig skola. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingsledare i grundskolan. Hanna har även arbetat som läromedelsutvecklare av digitala läromedel i svenska och engelska. Hanna delar gärna med sig av sina erfarenheter kring hur digitala läromedel kan bidra till en mer likvärdig skola.  

Jens Malmqvist Capor

Processledare, Gleerups

Jens har en lång bakgrund som IKT-pedagog i grundskolan och brinner för skolans digitaliseringen. Teknikens utveckling går snabbare än någonsin och vi blir allt mer digitala i den värld vi lever i. Jens delar gärna med sig av digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet samt hur digitala läromedel har en potential att vara en del av skolutvecklingen.   

Tomas Ortlieb

Skolansvarig, Lenovo

Tomas Ortlieb arbetar som skolansvarig på Lenovo, som är världens största tillverkare av teknologi för utbildningssektorn.

Tomas har en genuin passion för digitaliseringen av svenska skolan och fungerar som länken mellan den svenska skolmarknaden och de som utvecklar och tillverkar lösningarna i USA, Japan och Kina.

Han har mer än 20 års erfarenhet från tillverkarledet och ett stort teknikintresse.

Cecilia Meijer

Verksamhetsutvecklare, Atea

Cecilia har lång erfarenhet från skolans värld. Hon har en bakgrund som lärare, rektor och senast utvecklingsledare i grundskolan. Cecilia pratar gärna om chefer och rektorers viktiga roll i skolans digitalisering. Hon delar gärna med sig av sin erfarenhet hur ett formativt förhållningssätt och digitala verktyg blir en naturlig del i undervisningen.

Liselott Bernberg

Central digitalista i Upplands-Bro kommun

Liselott Bernberg arbetar som central digitalista i Upplands-Bro kommun. Hon har under sina år som anställd förskollärare i kommunen följt och varit en aktiv del i digitaliseringsresan. Hon brinner för att alla barn och pedagoger ska få del av de möjligheter som digitaliseringen ger förskolan.

Alexa Joyce

Future-Ready Skills Lead, Microsoft corporation

Alexa works across the region to drive student skills development, from primary through to higher education. Her role in future-ready skills aims to drive both the soft skills that students need to succeed in work and life, as well as develop deep STEM and technical competences. 

Alexa has advised governments in 90 countries across the world in digital transformation in education. She previously led the global strategy at Microsoft for engaging and support education system leaders as they evolve their school systems, and was formerly EMEA Director of Policy, Teaching and Learning, focusing on supporting national device deployments across the region.  

Prior to Microsoft, she was Senior Business Development Manager at European Schoolnet, the network of 30 Ministries of Education in Europe and think tank in use of technology to transform education. At Schoolnet, she engaged 60 million people across Europe through awareness raising campaigns on digital skills. She worked closely with governments, companies, and the European Commission on ICT in education, STEM education and sustainability education.  

Previously she consulted for UNESCO Asia-Pacific Bureau for Education, UNESCO International Institute of Educational Planning, and the OECD Centre for Educational Research and Innovation, and Deloitte Touche Tohmatsu. Alexa has been an advisor and committee member for the Hewlett Packard STEM+ Catalyst, European Centre for Women and Technology, European e-Skills Association, All Digital and the EDUCATE ed-tech accelerator. 

Mikael Svensson

Programansvarig, SKR

Mikael arbetar på Sveriges Kommuner och Regioner som programansvarig för skolans digitalisering där en stor del av hans uppdrag handlar om arbetet med #skolDigiplan. Han har en bakgrund som lärare, skolledare, IT-samordnare, IKT-strateg och ansvarig för digitalisering på förvaltningsnivå. Fokus ligger nu på ”Skolan i en digital tid” och processer som ger effekt i skolan. Centrala frågor är hur kan analoga skarvar blir digitala och hur manuella processer blir automatiserade.

Jesper Sjögren

Stabschef på Utbildningskontoret i Upplands-Bro kommun

Jesper Sjögren är stabschef på Utbildningskontoret i Upplands-Bro kommun. Han har drivit digitaliseringsarbetet i kommunens skolor och förskolor sedan 2013.  

Fredrik Andersson

Utbildningsansvarig, Area Academy

Fredrik ”Jaegarn” Andersson har en bakgrund som elitspelare från bl.a. svenska landslaget i Counter-Strike, men har sen dess lagt sitt stora fokus på fysisk träning.

Med 15 års erfarenhet i träningsbranschen med allt från lagutveckling och träningsresor till personlig träning är Fredrik en av Sveriges mest fysiskt aktiva esportare, vilket han nu använder för att arbeta med ungdomar, ledarskap och coachning inom Area Academy.

Adam Aldhagen

Förstelärare och Digital pedagogisk utvecklare

Förstelärare och Digital pedagogisk utvecklare på Erlaskolan i Norrköping 7-9 i SO ämnena. Erlaskolan ingår i Lärande i Sverige som driver drygt 20 skolor runt om i landet. Halva sin tjänst är han centralt placerad på huvudkontoret och jobbar med skolutveckling med mycket inriktning på IKT.

 

Tommy Ingemarsson

VD på Area Academy

Tommy “Potti” Ingemarsson började esporta för nästan 20 år sen och har varit med och byggt grunden för den moderna lagstrukturen. År 2000 startade Tommy laget Ninjas in Pyjamas, idag ett av världens största esports-varumärken, och 2004 blev också Tommy utsedd till den bästa Counter-Strikespelaren i världen.

Med dessa meriter samt 48 pallplaceringar (varav 10 VM-titlar) i bagaget har Tommy tagit nästa steg och startat Area Academy med målet att legitimera e-sporten i samhället och ge alla möjlighet till kvalitativ esportsträning.

Per Mosseby

Ansvarig för Cisco CDA

Per arbetar som föreläsare och rådgivare inom teknikens påverkan på samhället och välfärden. Per har en bakgrund som internetentreprenör, kommunstyrelseordförande och chef för digitaliseringsfrågorna inom Sveriges Kommuner och Regioner. Han fokuserar på frågor kring hur digitaliseringen kan förbättra samhället utifrån de perspektiv som är viktiga för både för den offentliga sektorn och näringslivet. Per arbetar med kunder inom både näringsliv och offentlig sektor kring strategiska digitaliseringsfrågor.

Vivek Shah

Marketing Director for Education (Windows), Microsoft

Vivek Shah is the Marketing Director for Education in the Windows group. Vivek and his team are responsible for creating and executing the strategy for Windows devices in K-12 Education. As part of his role, Vivek works with original equipment manufacturers (OEMs) and distribution and reseller channel partners to deliver the devices strategy in the market. Vivek’s team also works on Windows product marketing and programs like EduWins (channel incentive program) and Windows 7 End of Support.

He holds an MBA in Marketing and Finance from Indian Institute of Management (IIM), Lucknow and graduated Honours from H.R. College of Commerce and Economics in Mumbai.

Joe Obidiegwu

Author & teacher

Joe Obidiegwu was born and raised in Nigeria, Africa. He moved to the US as a teenager with the aspiration to become a professional tennis player. He studied Economics and Agricultural Economics at the graduate and post-graduate levels (Virginia Tech), with a personal interest in philosophy. Joe is currently an author and a co-owner at Spiraskolan in Sweden, where he teaches a life philosophy class called Active Thinking.

Dominique Traynor

Education Evangelist EMEA, Adobe

Before joining Adobe, Dominic found his passion for combining literacy with digital skills as a primary teacher both in the UK and internationally. From there, he was part of the first cohort on Emerge Education and used that as a springboard to start an education social enterprise. In 2018, it won the EDUCATE award from the Institute Of Education for a 4 month research project into improving KS2 writing using digital skills at 3.75 times the national average rate of progress.

He has spoken on the TEDx stage and at the Festival Of Education about how we educate our children for the future and is currently writing a book for Bloomsbury on the same topic. His aim is to help as many schools as possible to deliver an education which not only improves academic outcomes but also gives students the skills they will need to be successful in rapidly changing world.

Anders Huge

Government and Education Executive, Intel

Anders Huge är en ung veteran på Intel som de senaste fem åren fokuserat på digital hjälpmedel i lärandet. Han tycker det är spännande att jobba med att förse nästa generations innovatörer med inspiration och redskap för att lyckas. Något som rimmar väl med Intel’s utbildningsvision ”Färdigheter för innovation”.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer