Talare och workshopledare

Denna sida uppdateras löpande med nya spännande och intressanta föreläsare.

Rosemary Luckin

UCL Professor

Rosemary Luckin is a UCL Professor whose research involves blending theories from the learning sciences with techniques from Artificial Intelligence (AI). She is author of ‘Machine Learning and Human Intelligence: the future of education in the 21st century’ (2018), and Director of EDUCATE: a London hub for Educational Technology StartUps.

Anne Bamford

Professor of education

Professor Anne Bamford has many titles and strings on her lyre. Among other things, she is the head of the International Research Agency and the Education Commission. Anne has been recognized internationally for her studies on creativity and innovation, social impact and diversity. She is also a researcher for UNESCO and in this role has conducted major national impact assessments and evaluations for the governments of Denmark, the Netherlands, Belgium, Iceland, Hong Kong, Ireland and Norway.

Michelle Zimmerman

Doctor of philosophy, learning science and human development

Michelle Zimmerman, author of “Teaching AI: Exploring New Frontiers for Learning” received her PhD in Learning Sciences and Human Development from University of Washington, College of Education. 

With 12 years of conducting original research at the intersection of technology and socio-cultural perspective, and implementing research into practice, she has also served on the University of Washington, College of Education Advisory Board, and adjunct at Concordia University. 18 years in the classroom (ages 3-16), her students gained international recognition through global school visits hosting Ministries of Education and Delegates at Renton Prep from China, Pakistan, Serbia, Australia, UK, Japan, Brazil, France, Germany, Taiwan, Korea, New Zealand, Wales, Finland, Netherlands, U.S.A among others.

She is published in Springer’s International Human-Computer Interaction Series and press such as VentureBeat, and Forbes. She has collaborated with industry leaders from Pixar to Lockheed Martin, Valve, and Scientific American. 

Bruce Jepsen

Principal, Te Akau ki Papamoa

Bruce Jepsen is Tumuaki (Principal) of Te Akau ki Papamoa, a state primary school with 720 students in the sunny Bay of Plenty North Island, New Zealand. New Zealand’s first Apple Distinguished Primary School, whose 1:1 iPad implementation has been globally recognised for infusing creativity, innovation and highly effective pedagogy to nurture the solution seekers and leaders of the future.

Susanne Kjällander

Filosofie doktor i didaktik

Susanne Kjällander, Filosofie doktor i didaktik samt lektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms Universitet. Författare, föreläsare samt lärarutbildare.

Susanne har forskat om elevers lärande och lärares didaktiska design i digitala lärmiljöer i 15 år och varit vetenskaplig ledare för flera forskningsprojekt om digitalisering i utbildning. Hon har varit med och tagit fram nya styrdokument samt är aktuell med flera forskningsrapporter och tre nya böcker: Didaktik i omvandlingen tid, Programmering och digital kompetens i grundskolan samt Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund.

Föreläsningen tar ett ordentligt grepp om begreppet ”adekvat digital kompetens” och dess tre delmål med fokus på elever, rektorer och lärare. I föreläsningen delar hon med många illustrativa empiriska exempel med sig av sin forskning och diskuterar åtta vanligt förekommande påståenden om barn och digitalisering. Föreläsningen presenterar även förändringsledarskap i en digitaliserad skola/förskola och lyfter några punkter om ett förändrat mindset.

Anders Boman

Enhetschef för Nationella prov, Skolverket

Digitaliseringen av de nationella proven - plogen för den svenska skolans digitalisering.

Anders kommer att berätta om Skolverkets planering och status för projektet Digitalisering av de nationella proven. Han kommer framför allt att fokusera på de förväntningar som riktas mot huvudmän och skolor, samt vad som behöver finnas på plats inför att de digitala proven äger rum.

Ebba Kock

Ordförande för Sveriges Elevkårer

Sveriges Elevkårer grundades 1938 och är en branschorganisation för elevkårer på gymnasiet. Elevkårerna i Sverige utgör idag den största samlingen av unga och elever i Sverige idag, och Sveriges Elevkårer samlar 121 400 gymnasieelever i 348 elevkårer. Ebba har engagerat sig i och brunnit för elevkårerna sedan hon själv gick på gymnasiet och 2013 gick med i elevkåren. 2018 blev hon vald till ordförande för Sveriges Elevkårer och jobbar idag med att företräda elevernas intressen i frågor om t.ex. utbildning, arbetsmiljö och rätt till inflytande. Ebba Kocks drivkrafter ligger i elevers rättigheter och möjligheter till en likvärdig utbildning och att fler unga ska känna sig delaktiga i sitt samhälle. Hon tror på konstruktiva och öppna samtal där eleverna inkluderas för att skolan ska kunna möta dagens problem och framtidens utmaningar – och i det särskilt frågan om digitalisering.

Peter Falk

Chef för Affärsutveckling och Innovation, Atea

Peter Falk brinner för förändring. Allting förändras; världen, hur vi arbetar, hur vi lever. Även teknologin utvecklas och förändras, vilket passar Atea bra. Vår mission är att bygga Sverige med IT, där vi leder den digitala transformationen med AI, IoT, säkerhet, VR/AR och förändringsledning. Under denna föreläsning kommer Peter att dela sina framtidsspaningar för en bransch i ständig utveckling och förändring.

Matilda Westerman

Moderator

Matilda Westerman är fd. stabschef på Utbildningsdepartementet och har tidigare arbetat som pressekreterare till Gustav Fridolin. Hon har även arbetat som projektledare och pressekreterare på Lärarförbundet. 
Matilda föreläser om ledarskap och kommunikation och modererar seminarier om allt från skolan till kulturpolitik, via miljöfrågor och barns rättigheter.

Leo Razzak

Föreläsare och skådespelare

Leo Razzak berörde hela Sverige med sin berättelse i sitt sommarprat 2013. Redan då räknades han som en av Sveriges främsta talare.

Sedan dess har han examinerat som producent vid Stockholms dramatiska Institut och etablerat sig på den svenska filmscenen genom huvudrollen i TV4s tv-serie Torpederna. Han har även medverkat i Bonusfamiljen och Solsidan. Senast gjorde Leo sin regidebut med dokumentärfilmen Zlatan - för Sverige i tiden där han rör vid stora frågor som identitet, nationalitet och nyckeln till framgång.

Leo Razzak har en lång erfarenhet av branschen. Han har talat på de flesta av de stora scenerna bl.a. Stora chefsdagen, HR-dagarna, Socionomdagarna. Han har även modererat många stora evenemang så som SVT:s valdebatt, Gyllene Hjulet, Prins Daniels Fellowship och Europas största finansevent Börshajen Academy. 

Till vardags driver Leo tillväxthubben Värmeverket där han samlar sina bolags engagemang. Leo är grundare och delägare i bl.a. Diemonde, Hempur och Juma In-pak. Han är också ambassadör för Cancerfonden.

Leo har en viktigt förmåga av att kunna anpassa sig till behoven för varje enskilt tillfälle. Hans huvudfokus ligger kring Ledarskap, Entreprenörskap och Mångfald. Alltid med ett lösningsorienterat fokus och med en garanti - Ingen lämnar föreläsningen oberörd.

Les Foltos

Director, Peer- Ed

Les Foltos is the director of education and innovation within Peer-Ed. "Teachers are better together!" is a quote by Les Foltos. All over the world, teachers and school leaders have been captured by Les Foltos techniques for effective college guidance. In his TED talk (2011), he talks about the model that has been implemented in 40 countries with very good results. In the book "Peer Coaching - Unlocking the Power of Collaboration" he describes how college counselors can be an important part of supporting and developing teaching and learning according to 21st Century Skills.

Abdul Chohan

Director of Development, The Olive Tree Education Trust

Abdul Chyohan is a teacher of 17 years and a school leader based in the UK. He is known for his pioneering work on mobile based learning at Essa Academy, Bolton, UK. Since then he has worked with a number of international educational organisations as well as devising learning strategies based on mobile technology platforms.

Currently he is the Director of Development for the The Olive Tree Education Trust in Bolton, UK. In addition to this he is also the Director of ThinkSimple Ltd which is a thought leadership organisation that provides support to schools and Ministries of Education, in terms of Vision and implementation. Abdul also co-founded the very successful ‘Olive Tree Primary Free School’ in Bolton, UK that utilises the same mobile based learning approaches.

Sara Lundberg

Utvecklingschef, Uppsala grundskolor

Sara Lundberg är utvecklingschef i Uppsala grundskolor, legitimerad lärare och med en rektorsnål på kavajslaget. Digitaliseringens genomslag mattas inte av utan fortsätter tvärt om att öka, det livslånga lärandet har aldrig varit mer aktuellt. Men hur skapar vi hållbarhet när vi ständigt är i förändring? Vad betyder livslångt lärande och vilka möjligheter ger digitaliseringen? Vad krävs av framtidens ledare och medarbetare?

Transformationen som ska ske står vi människor för, inte tekniken. För att lyckas med förändring i en värld där informationsflödet rusar måste vi i högre utsträckning än tidigare arbeta tillsammans. Men hur kan detta tillsammansarbete se ut i praktiken? 
Sara kommer att visa på hur Uppsala grundskolor tänker kring detta och ge er möjlighet att fundera över vad tillsammans betyder för dig och din organisation - nu och framtiden. 

Natalie Wiklund Varala

Verksamhetsutvecklare, Atea

Natalie är en engagerad och nyfiken verksamhetsutvecklare som utbildar och inspirerar pedagoger från förskola till gymnasiet. Hon har en bakgrund som grundskolelärare och förstelärare inom IKT. Natalie ser att digitala verktyg ger större möjlighet till kreativa sätt att utveckla lärandet och vill möjliggöra olika uttryckssätt och drivkrafter för barn, elever och pedagoger inom skola.

Anna Robertsson Hallberg

Verksamhetsutvecklare, Atea

Anna har jobbat många år med skolutveckling, senast som central IKT-utvecklare i kommunal verksamhet från förskola till komvux. Anna har en bakgrund som skolledare, speciallärare och lärare. Hon brinner särskilt för digitalisering av skola och förskola och ser fram emot att inspirera och engagera er kring digitalisering av era verksamheter.

Niclas Jönsson

Verksamhetsutvecklare, Atea

Niclas har lång erfarenhet av skolutveckling, senast som rektor i både kommunal och fristående verksamhet. Han brinner förstås särskilt för digitalisering av skola och förskola och ser fram emot att bidra med sin kompetens kring utbildning och lärande.

Patrik Glad

Verksamhetsutvecklare, Atea

Patrik är en nytänkande verksamhetsutvecklare som inspirerar och engagerar pedagoger i skola och förskola. Han har en bakgrund som lärare, it-pedagog och IKT-utvecklare. Patrik utforskar gärna hur it och programmering kan kombineras med teoretiska ämnen på ett lustfyllt sätt som utmanar tanken.

Tina Tegnér

Verksamhetsutvecklare, Atea

Tina är en driven verksamhetsutvecklare som under många är arbetat med utbildning kopplat till nya verktyg för lärande, där hon coachat såväl pedagoger som skolledare. Hon har en bakgrund som skolutvecklare, mediepedagog, lärare och förskollärare. Tina är övertygad om att digitala verktyg ökar möjligheten för lärande med kreativitet, engagemang och kollaboration i fokus.

Cecilia Meijer

Verksamhetsutvecklare, Atea

Cecilia har lång erfarenhet från skolans värld. Hon har en bakgrund som lärare, rektor och senast utvecklingsledare i grundskolan. Cecilia pratar gärna om chefer och rektorers viktiga roll i skolans digitalisering. Hon delar gärna med sig av sin erfarenhet hur ett formativt förhållningssätt och digitala verktyg blir en naturlig del i undervisningen.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer