Bättre tillgång till data driver innovation i Bolidens gruvor
Foto: Jonas Westling
Foto: Jonas Westling
Boliden har gått från att lagra stora mängder data i olika system till att samla, analysera och presentera all produktionsdata i ett molnbaserat it-verktyg. Informationen förpackas på ett enkelt och standardiserat sätt – och görs tillgängligt för företagets medarbetare i realtid. Enligt Andreas Stenlund, it-chef på Boliden, ger det en bättre överblick av den dagliga produktionen och ett mer träffsäkert beslutsunderlag.
– Tidigare behövde ledare logga in i olika system för att hämta data och lägga tid på manuella rapporter. Genom att samla data i en plattform kan vi snabbare prognostisera risker och investeringar, säger Andreas Stenlund.
En och en halv kilometer ner i berget, där det är fuktigt, varmt och stundtals mörkt, når trådlös uppkoppling både människor och maskiner i realtid. I flera gruvor kan operatörerna nu få och ge statusrapporter i det nya it-verktyget via digitala plattor, istället för att fysiskt behöva ta sig till kontoren. Potentiella risker rapporteras direkt i systemet, vilket har förkortat tiden mellan identifierad risk och åtgärd. Att samla all data i en gemensam plattform gör också arbetet mer effektivt.
– Operatörerna fick tidigare vissa schemalagda arbetsuppgifter i pappersform inför sina skift. Nu får de arbetsuppgifter distribuerade till sig digitalt och i vissa fall automatiskt, baserat på data om aktuella förhållanden i gruvan, säger Andreas Stenlund.
”Tidigare behövde ledare logga in i olika system för att hämta data och lägga tid på manuella rapporter. Genom att samla data i en plattform kan vi snabbare prognostisera risker och investeringar”
Ytterligare en fördel med att sätta data i händerna på gruvoperatörerna är att de får bättre förutsättningar att påverka och fatta egna beslut. Andreas Stenlund menar att de som jobbar i hjärtat av verksamheten kan inta en expertroll och bidra till innovation när de får verktyg som förser dem med mer strategisk information.
I en artikel publicerad i Harvard Business Review lyfts just medarbetarnas roll fram, när AI gör det enklare och mer kostnadseffektivt att prognostisera. Den mänskliga nyfikenheten och förmågan till kritiskt tänkande är avgörande för att identifiera problemen som AI kan lösa, vilket har visat sig stämma hos Boliden.
– När medarbetarna får tillgång till enkelt förpackad data, dyker idéer och frågor upp om hur produktionen kan optimeras. Hur kan exempelvis maskinerna köras bättre nästa skift? säger Andreas Stenlund och fortsätter:
– Plötsligt har vi hundratals medarbetare som kommer på nya sätt att arbeta och skapa innovation så vi sätter nu upp processer för hur vi fångar flödet av alla idéer.
Med hjälp av sensorer samlar Boliden utsläppsdata från både aktiva och nedlagda gruvor. Andreas Stenlund ser en rad möjligheter med att dra nytta av AI-simuleringar för att se hur justeringar i gruvan kan minska utsläpp på både kort och lång sikt. Miljöaspekten lyfts även fram av globala AI-experter2 som ett område där industrin kan dra nytta av exempelvis Machine Learning för att minska klimatavtryck. Ju mer data Boliden samlar i sitt nya digitala verktyg, desto mer träffsäkert blir beslutsunderlaget för framtida hållbarhetsinvesteringar.
Vilket typ av ledarskap krävs egentligen för att ta ett helhetsgrepp av data i en komplex produktionskedja? För Andreas Stenlund har utgångspunkten varit att sätta organisationens behov framför teknik och att vara lyhörd för de som känner verksamheten bäst. Han understryker vikten av interna samarbeten för att skapa lösningar som kan stötta hela företaget att nå sina mål. I Bolidens fall har det inneburit att kroka arm med automationsavdelningen för att säkerställa att det nya analysverktyget är väl förankrat i det operativa.
– Verksamhetsnära it kräver flexibilitet och att it-chefen lyssnar på sitt team, experterna, liksom på medarbetare som kan det operativa i gruvorna. Resultatet är att vi nu utvecklat en arbetskultur som är långt ifrån ”vi på it och de i verksamheten”. Det har skapat ett sammansvetsat Boliden där it-avdelningens funktion är att stötta organisationen att bli mer konkurrenskraftig.
Kundansvarig: Hendrik Hjärtberg
Erbjudandespecialist: Erik Karlsson
Text: Emma Lindgren
Foto: Jonas Westling