Polygon hjälper sina kunder att hantera fuktskador. De finns på 37 orter över hela landet. Med en it-avdelning som tidigare bestod av en person med över 100 resdagar om året började Polygon titta på ett molnbaserat nätverk som ny lösning.
Tidigare använde Polygon sig av en koncerngemensam nätverkslösning. Den innebar många olika depåer som var sammankopplade via vad Torkel Bäck, it-veteran på PolygonAK, beskriver som ett föråldrat system. I praktiken betydde det att när något gick ner behövde problemet lösas på plats.
- För oss handlade valet av tjänst mycket om att få loss tid till verksamheten. Istället för att fysiskt vara på plats kan vi nu övervaka nätverket på avstånd. Förutom att det frigör tid som vi kan investera i verksamheten är det miljömässigt mer hållbart.
”Installations- processen är enkel, skalbarheten likaså, och underhållet är minimalt.”
- För oss var det ett måste med en rikstäckande leverantör. Det har fungerat jättebra. Skulle något fallera har vi backup från Ateas experter och behöver som liten it-avdelning inte ha all kompetens inhouse.
Idag består Polygons it-avdelning av tre personer och de har upptäckt att fördelarna med ett molnbaserat nätverk är flera utöver den efterlängtade nedskärningen av resor.
- Nätverket är smidigare ur många aspekter. Installationsprocessen är enkel, skalbarheten likaså, och underhållet är minimalt. Det gör att vi inte bara sparar in på restid utan också kan ge bättre service internt i och med att vi direkt får reda på när något går ner och själva kan se vilka delar av vårt nätverk som är inkopplade och var.